شیمون پرز: من مایلم با روحانی دیدار کنم، ایران را دشمن نمی‌دانیم

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس جمهور اسرائیل ، که در کنفرانس کسب و کار تل آویو سخنرانی می کرد ، استدلال کرد که دشمنان از روی ” سیاست هایشان ” تعریف می شوند و سیاست هم تغییر می کند.

رئیس جمهور اسرائیل ، که در کنفرانس کسب و کار تل آویو سخنرانی می کرد ، استدلال کرد که دشمنان از روی ” سیاست هایشان ” تعریف می شوند و سیاست هم تغییر می کند.
“من دشمنی ندارم ” شیمون پرز در کنفرانس ۲۰۲۴کسب و کار اسرائیل در تل آویو با تاکید بر این نکته گفت:” ما ایران را دشمن خود نمی دانیم.”

به گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، پرز ادامه داد:” دشمنی، بحث اشخاص و موضوعی فردی نیست ” بلکه موضوعی مرتبط با سیاست است . بسیار مواقع پیش آمده که ما حاضر به ملاقات با به طور مثال عرفات نبوده ایم،. اما زمانیکه یاسر عرفات سیاست های خود را تغییر داد، چرا که نه؟ ما برای صلح اینجا هستیم  و در نهایت، به اعتقاد من، هدف [ ما ] تبدیل دشمنان به دوستان است.”
روابط رسمی میان اسرائیل و ایران از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ تا کنون قطع شده است.
اواخر ماه نوامبر ، دولت روحانی یک توافقنامۀ هسته ای را با شش قدرت جهانی موسوم به ۱+۵ امضاکرد ، که به شدت توسط اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت.

این معامله هسته ای موقت شش ماهه شامل دسترسی بیشتر بازرسان سازمان ملل به تاسیسات هسته ای ایران و محدود کردن سطح غنی سازی اورانیوم از سوی ایران در ازای توقف تصویب تحریم های تازه و کاهش تحریم های موجود علیه این کشور است.
روحانی سرخوش از این توافق گفت: این توافق نگاه ها (و سمت و سوی انتقادها را ) به سمت اسرائیل برمی گرداند
او- با توجه به ترجمۀ سخنانش در تلویزیون نیمه دولتی پرس تی وی-  گفته ،  بسیاری در تلاشند تا ایران را به انزوا بکشانند ، اما ببینید! امروز چه کسی منزوی شده است ؟ در واقع این دشمنان ما می باشند که به انزوا رفته اند. “
او نامی از اسرائیل به میان نمی آورد، اما از عبارت  ” رژیم اشغالگر نامشروع ” استفاده می کند، که معمولا از سوی رهبران ایران برای توصیف این کشور بکار می رود، کشوری که رژیم ایران آن را دشمن بزرگ خود تلقی می کند.
اسرائیل بارها این توافق را به باد انتقاد گرفته و آن را ” اشتباه تاریخی ” خوانده است.

نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل درماه سپتامبر قبل ، روحانی را ” گرگی در لباس میش ” توصیف کرد و به ایالات متحده آمریکا اخطار داد که مبادا تغییر لحن ایران را با تغییر در جاه طلبی های هسته ای این کشور اشتباه بگیرد.  این رهبر اسرائیل چندی بعد ، قرارداد بلقوۀ هسته ای با ایران را ” قرارداد قرن ” برای ایران دانست و آن را به شدت محکوم کرد.
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل اما درآن زمان بیانیه ای نسبتا ملایم تر منتشر کرده و اعلام کرد که اسرائیل هم دیپلماسی را ترجیح میدهد، اما در مورد این معامله نه از روی کلمات و مندرجات آن، که  از روی ” نتایج آن باید قضاوت کرد.
پرز ، درکنفرانس کسب و کار روز شنبه نیز خطاب به مردم ایران ، هم از همین لحن استفاده کرد.
وی گفت:” شما دشمن ما نیستید و ما نیز دشمن شما نیستیم . حل این مسئله از طریق دیپلماتیک امکانپذیر است. و این امر به شما بستگی دارد. دست تروریسم کوتاه کنید . برنامه هسته ای را متوقف کنید . توسعه موشک های دور بُرد را متوقف کنید .مطمئن باشید اسرائیل، هم مانند دیگران در جامعه بین المللی ، قطعا راه حل دیپلماتیک را ترجیح میدهد . “


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.