شیوع انواع بیماری ها در کمین ایرانی ها/ورزش در جامعه ایرانی جدی گرفته نمی شود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: یک متخصص پزشکی ورزشی، با تاکید بر اینکه مسئولان و رسانه ها ذائقه مردم را به سمت تحرک و ورزش تغییر دهند، گفت: متاسفانه تحرک و ورزش در جامعه ما جدی گرفته نمی شود، این در حالی است که ایران جمعیت جوانی دارد و بی‌تحرکی در رأس عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر قرار دارد. اگر میزان تحرک اشخاص در جامعه جدی گرفته نشود در آینده نزدیک باید منتظر شیوع بالای دیابت و بیماری‌های قلبی در جامعه میانسالان کشور باشیم.

دکتر روح الله نوریان در گفت وگو با شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، به نقش ورزش و تحرک فیزیکی در شکل گیری یک جامعه سالم و همچنین جسم سالم اشاره کرد و افزود: بدن انسان به گونه‌ای آفریده شده که نیاز به تحرک دارد. بی‌تحرکی نقش مهمی در بروز و شیوع بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و دردهای عضلانی اسکلتی دارد. در قبل نیاز انسان به تحرک به خوبی فراهم می‌شد ولی در دهه‌های اخیر با رشد تکنولوژی، شرایطی ایجاد شده که اشخاص جامعه کمتر درگیر فعالیت‌های بدنی می‌شوند. شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که برای داشتن تحرک بدنی حداقلی نیز نیاز به برنامه‌ریزی است و فعالیتی مانند اسب سواری که در قبل مربوط به اشخاص کم‌تحرک‌تر جامعه بوده به ورزشی جذاب در عصر تازه تبدیل شده است، بطور کلی برای دستیابی به جامعه سالم، به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز است که تحرک بدنی جزء تفکیک ناپذیر این برنامه است.

وی در ادامه در خصوص اهمیت ورزش در گروه های مختلف سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و سالمندان نیز تصریح کرد: نقش ورزش در ارتقای سلامت بر هیچکس پوشیده نیست. اهمیت تفکیک سنی و جنسیتی جامعه به سبب اهمیت برنامه‌ریزی و تفاوت‌های بین این گروه‌هاست. به عنوان مثال، ورزش در گروه سنی کودکان مسأله بسیار مهمی است که ملاحظات خاص خود را داراست. کودکان باید زمان بیشتری را نسبت به بزرگسالان به فعالیت بدنی بپردازند. از طرفی برای حضور کودکان در فعالیت‌های ورزشی نیز ملاحظاتی وجود دارد که برای گروه‌های دیگر این ملاحظات مطرح نیست.

نکته مهم دیگر نوع برنامه‌های ورزشی طراحی شده است. به عنوان مثال در سالمندان تأکید بیشتر بر انجام ورزش‌های تعادلی برای کاهش خطر افتادن و پیشگیری از شکستگی‌های ناتوان کننده وجود دارد.

میزان چاقی در ایران بالاست

این متخصص پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه ورزش و تحرکات فیزیکی در جامعه ایران جدی گرفته نمی شود، اظهار کرد: متاسفانه ما اطلاع دقیقی از تعداد ورزشکاران حرفه‌ای و تفریحی در کشور نداریم و اطلاعات ما محدود به مطالعات بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. بر اساس این آمار که در سطح کشور انجام شده، میزان چاقی در کشور ما بالاست که این نشانگر بی‌تحرکی در جامعه است. میزان چاقی و اضافه وزن در خانم‌ها بیشتر از آقایان است که نشان می‌دهد اقدامات ویژه‌ای برای این گروه لازم است.

بی تحرکی معضل همیشگی کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته

دکتر نوریان در ادامه با بیان اینکه بی تحرکی تنها به ایران منحصر نمی شود و آن معضل همیشگی کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته است، گفت: بی‌تحرکی معضل عمده کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و این مشکل منحصر به کشور ما نیست. مانند سایر جوامع، رواج زندگی ماشینی و کاهش فرصت‌هایی برای داشتن تحرک عمده‌ترین دلایل بی‌تحرکی می باشند. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که فرد برای داشتن زندگی فعال نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

در کشور ما رفتن به پارک مساوی است با تهیه ملزومات خورد و خوراک

وی همچنین به مهم ترین راهکارهای ایجاد یک جامعه سالم و همچنین ارتقاء فرهنگ ورزش و تحرک در جامعه اشاره کرد و افزود: برای ایجاد یک جامعه سالم نیاز به تعیین استراتژی و نقش هر یک از سازمان‌های دخیل در سلامت مردم است. این مهم نیاز به یک همکاری مؤثر بین بخشی دارد. البته ساختارهای غیر دولتی مانند شهرداری‌ها و مساجد و سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی در عملیاتی شدن این استراتژی دارند. از طرف دیگر رسانه‌های دیداری و شنیداری نیز می‌توانند با تغییر ذائقه مردم، شرایط را برای افزایش تحرک در جامعه و فراگیر شدن ورزش همگانی فراهم کنند. به عنوان مثال تغییر فرهنگ کاری است که به عهده رسانه‌هاست. متأسفانه در کشور ما رفتن به پارک یا طبیعت مساوی است با تهیه ملزومات خورد و خوراک و مصرف مواد دخانی و نه ملزومات ورزش و تحرک! این آن چیزی است که نیاز به مداخله جدی دارد.گروه دیگری که نقش مهمی در کاهش بی‌تحرکی دارند والدین می باشند. بسیارند کودکانی که بر خلاف پیشنهاد‌ها، ساعات بسیاری را پای تلویزیون و رایانه می‌گذرانند.

بی تحرکی ریشه اکثر بیماری های غیر واگیر در جامعه

این متخصص پژشکی ورزشی در ادامه بی تحرکی را ریشه اکثر بیماری های غیر واگیر در جامعه دانست و اظهار کرد: اگر چه از نظر من چیزی به نام فرهنگ بی‌تحرکی وجود ندارد. بی‌تحرکی عارضه زندگی ماشینی امروزی است. ما سابقه‌ای از وجود بی‌تحرکی در منابع تاریخی نداریم. وضعیت کشور ما نیز با توجه به نوع هرم سنی قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. در حال حاضر ما جمعیت جوانی داریم و بی‌تحرکی در رأس عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر قرار دارد. اگر فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر آغاز شده‌اند را شدت نبخشیم در آینده باید منتظر شیوع بالای دیابت و بیماری‌های قلبی در جامعه میانسالان کشور باشیم.

کودکانی چاق و میانسالانی با بیماری‌های دیابت و فشار خون؛ نتیجه بی تحرکی

به گفته این کارشناس، در صورتی که میزان بی‌تحرکی جامعه به خصوص در گروه کودکان و جوانان کاهش نیابد؛ در دهه آینده ما کودکانی چاق و میانسالانی با بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشار خون خواهیم داشت. سکته قلبی عامل مرگ بسیاری از اشخاص خواهد بود و درمان این معضلات فشار مضاعفی بر سیستم بهداشتی کشور وارد خواهد کرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.