شیوع بیماری های عصبی و عضلانی در ایران

وی افزود: ضرورت رسیدگی به این بیماران به اندازه ای است که دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدد راه اندازی دوره فلوشیپ برای بیماری نوروماسکولار است که به یقین فرصتی برای رسیدگی بهتر به این گروه از بیماران خواهد شد.

دبیر دومین کنگره نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس ایران، از شیوع بیماریهای عصبی و عضلانی در کشور خبر داد.

به گزارش مهر، دکتر فرزاد فاتحی هدف از برگزاری این کنگره ۵ روزه را تمرکز بر روی بیماریهای عصبی و عضلانی دانست و عنوان کرد: بیماریهای عصبی و عضلانی در ایران شایع هستند. به گونه ای که می توان گفت تا ۲۵ درصد از آمار بیماریهای نورولوژی را به خود اختصاص می دهند. البته شماری از بیماریهای عضله در ردیف بیماریهای خاص قرار می گیرند و کمتر به آنها توجه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره دستاوردهای نوین قابل ارائه در این کنگره گفت: MRI عضله از جمله مباحث تازه ای است که توسط اساتید مورد بحث قرار می گیرد.

وی درباره MRI عضله توضیح داد: تا مدتی پیش تمرکز متخصصان برای تشخیص بیماریهای عصبی عضلانی، بر روی بیوپسی بود. بیوپسی یک عمل تهاجمی است که طی آن باید یک جراحی کوچک صورت پذیرد. در این روش قسمتی از عضله برداشته شده و در آزمایشگاه بررسی می شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه طول عمر تکنولوژی MRI عضله در دنیا به ۵ سال نمی رسد، اظهار کرد: در این روش عکسبرداری کم تهاجمی پس از بررسی الگوریتمها و سیگنالهای مشخص شده، نتایج برای یک مشاور ژنتیک نیز ارسال می شود.

وی ادامه داد: این روش به تدریج جایگزین بیوپسی می شود. البته این ابتدای راه است و به سرمایه گذاری گسترده تری نیاز دارد.

فاتحی با اشاره به اینکه میوپاتی هایی نظیر دوشن، شایع ترین بیماریهای عصبی عضلانی هستند، اظهار کرد: با توجه به پیشرفتهای خوبی که درعلم ژنتیک و علوم پایه چون ایمونولوژی و رادیولوژی در کشور حاصل شده است، وضعیت تشخیص و درمان این بیماریها در آینده بهبود خواهد یافت.

وی افزود: ضرورت رسیدگی به این بیماران به اندازه ای است که دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدد راه اندازی دوره فلوشیپ برای بیماری نوروماسکولار است که به یقین فرصتی برای رسیدگی بهتر به این گروه از بیماران خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به برگزاری دومین کنگره نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس ایران اشاره کرد و گفت: هشت سخنران خارجی از کشورهایی نظیر فرانسه، امریکا، ترکیه، روسیه، سنگاپور و آلمان در این کنگره حضور دارند.

دومین کنگره بیماریهای نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس از ۱۴ تا ۱۸ تیرماه امسال در مرکز همایشهای بین المللی شهرداری تهران و با ایراد سخن از سوی اساتید برجسته داخلی و خارجی و حضور بیش از ۳۰۰ شرکت کننده برگزار می شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.