شیوع رفلاکس معده در ۲۰ درصد میانسالان

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد علوم پزشکی تهران می‌گوید طبق تحقیقاتی که انجام دادیم ۲۰ درصد اشخاص بالای ۳۰ سال هفته‌ای دو بار دچار سوزش سر دل و ترش کردن می‌شوند.

اکرم پورشمس در گفت‌وگو با فارس، خاطرنشان کرد: سوزش سر دل، ترش کردن و حالت تهوع در طی روز از نشانه‌های بیماری رفلاکس است که می‌تواند ناشی از شل شدن دریچه معده و بازگشت غذا به مری باشد.

وی با بیان اینکه طی دهه اخیر به سبب تغییر سبک زندگی، شرایط آب و هوایی و تغذیه این بیماری شایع شده، افزود: استرس هم در تشدید این عارضه بسیار مؤثر است و اشخاص در شغل‌های پر استرس بیشتر دچار این عارضه می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر این نکته تأکید کرد که غذاهای پرچرب مانند سس مایونز، کره، خامه و شیر پرچرب می‌تواند رفلاکس معده را تشدید کند بنابراین بهتر است اشخاص دچار این ناراحتی از خوردن غذاهای تند و محرک مانند فلفل، سس‌های تند و مواد حاوی کافئین مانند قهوه، کاکائو، نسکافه و چای بپرهیزند.

پورشمس گفت: همچنین تمام نوشابه‌های موجود در بازار حاوی کافئین می باشند که خود عاملی در تشدید رفلاکس محسوب می‌شود.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد ترکیبات حاوی نیترات مانند سوسیس، کالباس و همبرگر از مهمترین عوامل ایجاد رفلاکس محسوب می‌شوند.

عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: شرکت‌های غذایی برای آنکه غذا ماندگاری طولانی‌تری داشته و کپک نزند به آن نیترات اضافه می‌کند، غافل از اینکه نیترات در اتاق‌های جراحی برای شل کردن عضلات بیمار استفاده می‌شود که همان اثر را روی دریچه معده داشته و دریچه را شل می‌کند.

وی همچنین پیشنهاد کرد تا نیم ساعت قبل از مصرف غذا و یک ساعت پس از غذا از مصرف هرگونه مایعات به‌ویژه نوشابه بپرهیزند چرا که خود عاملی برای ایجاد نفخ و رفلاکس است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.