شیوع سندروم داون ۲ تا ۵ مورد در ۱۰۰ تولد زنده است

۲۳م دیماه ،

مطالعات نشان می دهد که شیوع سندروم داون در سنین پس از ۴۰ سالگی افزایش قابل ملاحظه ای یافته و به حدود ۲ تا ۵ مورد در ۱۰۰ تولد زنده می رسد.

منصور روان نژاد، کارشناس ارشد ژنتیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  سندروم داون مهم ترین و شایع ترین اختلال کروموزوم های اتوزومی در انسان است که در همه مناطق دنیا و در بین نژادهای مختلف بروز می کند.

وی با بیان این که شیوع کلی سندروم داون حدود یک مورد در هر ۷۰۰ تولد زنده است اظهار داشت: با افزایش سن مادر خطر بروز این بیماری افزایش ملاحظه ای می یابد و در واقع شیوع سندروم داون  با افزایش سن مادر و نه افزایش سن پدر، بیشتر می گردد.

روان نژاد با اشاره به این که میزان بروز سندروم داون در ۲۰ سالگی حدود یک مورد در ۲۰۰۰ تولد زنده است، تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد که شیوع سندروم داون در سنین پس از ۴۰ سالگی افزایش قابل ملاحظه ای یافته و به حدود ۲ تا ۵ مورد در ۱۰۰ تولد زنده می رسد.

وی یادآور شد: کوتاهی قد، سر گرد و کوچک، چشم های باریک و زاویه دار، گوش های غیر عادی، کف دست های کوچک، اندام های سست، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات قلبی و گوارشی از علایم مهم سندروم داون است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.