شیوع وبا در قم به صفر رسیده است

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم گفت: تاکنون موردی مبنی بر ابتلا به وبا در استان قم گزارش نشده و می‌توان اذعان کرد شیوع این بیماری در استان به صفر رسیده است.

باقر محمودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به شیوع بیماری‌ها در فصل تابستان اظهار کرد: بیماری سالک بومی استان بوده و به ویژه در نواحی قنوات و قمرود این بیماری به وفور مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های منتقل شونده آب و غذا و تب خونریزی دهنده کریمه کونگو از دیگر بیماری‌های شایع در فصل گرماست.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم با اشاره به مبحث جونده‌کشی گفت: جونده کشی امسال و سال گذشته در حال اجرا بوده و اکنون دو مرحله آن انجام شده و مرحله سوم و چهارم آن در ماه‌های آینده اجرا می‌شود تا بروز بیماری‌های بومی کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سالک از استان‌های دیگر به قم وارد شده‌اند، گفت: موارد غیربومی با عزیمت به استان‌های دیگر ممکن است با نیش پشه بیماری به آنها منتقل شود.

محمودی عنوان داشت: افزایش بازدید از مراکز توزیع غذا و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه بیماری‌های فصل تابستان از دیگر اقداماتی بوده که در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های این فصل موثر بوده و بنابر این مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: شهروندان باید با توجه به اهمیت مصرف مواد غذایی، از دست‌فروشان مواد غذایی تهیه نکنند و تنها از مکان‌های مشخص مواد غذایی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم با اشاره به ۱۳۰ مورد شیوع وبا در سال گذشته گفت: با شناسایی منشا این بیماری مبنی بر آبیاری سبزیجات با فاضلاب که از استان‌های دیگر به قم وارد شده بود، این بیماری کنترل شد و امسال شیوع این بیماری به صفر رسیده است.

وی یادآور شد: مصرف آب لیمو، گوجه فرنگی و سرکه در پیشگیری از بیماری وبا موثر است، زیرا به طور معمول میکروب وبا در محیط اسیدی و ترش از بین می‌رود.

محمودی از توزیع یخ‌های بسته‌بندی و بهداشتی خبر داد و افزود: یخ‌های غیربسته‌بندی تنها مصارف صنعتی دارد و تنها ماهی‌فروشان و کارخانه‌های مختلف مجاز به استفاده از این یخ‌ها هستند.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.