شیوع وبا را در فصل گرما جدی بگیرید

بروز وبا در کشور ما در واقع یک بیماری اجتناب ناپذیر است و انتظار می رود با شروع فصول گرم سال این بیماری بروز پیدا کند.

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: همه ساله مواردی از این بیماری در کشور ما گزارش می شود و می توان گفت پزشکان ما با این بیماری آشنا هستند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که در فصل تابستان افراد بیشتر به مسافرت می روند و در طول سفر برای شستشوی دست و دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محدودیت دارند بنابراین احتمال ابتلا به وبا بیشتر است.

وی اذعان داشت: میکروب وبا نمی تواند افراد را گرفتار کند و از طریق مصرف آب آلوده انتقال می یابد.

وی افزود: یکی دیگر از راه های شیوع بیماری وبا ورود افرادی از کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان است که ممکن است ناقل این بیماری باشند.

مردانی یادآور شد: وبا از جمله بیماری هایی است که اگر در منطقه ای شیوع پیدا کند به سرعت همه گیر می شود بنابراین باید مراقبت های بهداشتی جدی گرفته شود.

** چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به وبا

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی گفت: از مهم ترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری وبا رعایت نکات بهداشتی است.

وی افزود: در هنگام سفر باید از سلامت آب آشامیدنی مطمئن باشیم چرا که ممکن است در طول سفر دسترسی به آب لوله کشی وجود نداشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت استفاده از آب چاه حتماً باید آب جوشانده شود و در غیر این صورت باید از آب های بسته بندی شده استفاده شود.

مردانی یادآور شد: یکی دیگر از راه های جلوگیری از ابتلا به وبا و بیماری های انگلی اطمینان از سلامت مواد غذایی و میوه ها و سبزیجات است.

مردانی ادامه داد: شستشوی مکرر دست ها امری ضروری است چون ثابت شده شستشوی دست ها با آب و صابون باعث قطع زنجیره ابتلا به بیماری های عفونی و انگلی می شود.

وی افزود: اگرچه بهترین گزینه برای شستشوی دست ها آب و صابون است اما استفاده از محلول های ضد عفونی کننده حاوی الکل نیز باعث تمیزی دست ها و از بین رفتن میکروب ها می شود.

وی متذکر شد: برای ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات نیز می توان از پرکلرین استفاده کرد و در صورت دسترس نبودن محلول های ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات توصیه می شود.

وی به این نکته اشاره کرد که مواد گوشتی اگر در فریزر و یخچال نگهداری شوند باعث آلودگی نیمی شوند و در صورت شستشوی با آب آلوده می تواند باعث ابتلا به بیماری وبا شود که با رعایت نکات بهداشتی ذکر شده از بروز این بیماری جلوگیری خواهد شد.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.