شیوع پدیده تازه تعطیلی مطب‌های پزشکان

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس انجمن جامعه متخصصان داخلی ایران از شیوع تعطیلی مطب‌های پزشکان خبر داد.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تعطیلی مطب‌های پزشکان در کشور اظهار داشت: متاسفانه با پدیده تعطیلی مطب های پزشکان در کشور مواجه هستیم و یکی از مهمترین دلایل آن عدم رعایت تعرفه های پزشکی است که به هیچ وجه در کشور لحاظ نمی‌شود.

وی افزود: به طور مثال هزینه ویزیت یک متخصص در کشورهای اروپایی و امریکایی بیش از ۴۰۰ دلار است ولی این هزینه مطب در کشور ما در حدود ۶ تا ۷ دلار است البته ناگفته نماند که باید میزان درآمدها در هر کشور را نیز لحاظ کرد و نباید هزینه های پزشکی به مردم فشار وارد کند بنابراین باید بیمه های به خوبی نقش خود را ایفاءکنند.

خسرونیا خاطرنشان کرد: با توجه به این مشکلات ما شاهد آن هستیم که پزشکان و متخصصان مطب‌های خود را تعطیل می‌کنند و حتی به مشاغل دیگر روی می‌آورند در حالیکه برای تربیت و آموزش هر پزشک و متخصص در کشور هزینه‌های سنگینی شده است و باید از این نیروهای تخصصی حمایت بیشتری صورت پذیرد.

در این باره علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز عنوان کرده است: هم‌اکنون طبق آمار‌های ما تعداد قابل‌توجهی از پزشکان که پروانه مطب دریافت کرده‌اند، اقدام به برپایی مطب نکرده‌اند و بیشترین تعداد این پزشکان در گروه‌های مامایی و پزشکان عمومی است که در نوع خود بسیار نگران‌کننده است چرا که پروانه طب را دریافت کرده‌اند اما به دلایل اقتصادی نمی‌توانند مطب را دایر کنند. از طرف دیگر ما در حوزه اشتغال معیار «کم‌اشتغالی» را داریم، برای مثال فردی در روز باید ۶ ساعت کار کند اما ۲ ساعت کار می‌کند. ما در حوزه پزشکان عمومی این واقعیت تلخ را داریم که کم‌اشتغالی بسیار دیده می‌شود

وی می‌گوید: طبق آمار‌های وزارت بهداشت هم‌اکنون بیش از هشت‌ هزار پزشک عمومی در کشور بیکار می باشند و چیزی حدود ۱۰ ‌هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی در نظام آماری ما ثبت نشده‌اند. این تعداد کسانی می باشند که درس دانشگاهی و پزشکی آنها به پایان رسیده است اما برای دریافت شماره نظام پزشکی و دریافت پروانه مطب به سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت مراجعه نکرده‌اند. این تعداد دو گروه می باشند، گروه اول که از کشور مهاجرت کرده‌اند و می‌دانیم بیشترین تعداد مهاجرت نخبگان در میان پزشکان است و گروه دوم کسانی می باشند که به دلایل مختلف انگیزه فعالیت در زمینه پزشکی را ندارند. از طرف دیگر ۲۰‌ هزار پزشک عمومی فاقد مطب می باشند و در بخش‌های اداری کشور در حال فعالیتند که آمار نگران‌کننده‌ای در نوع خود است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.