شیوع چاقی بعد از بلوغ بیشتر دیده می گردد

۹ م دیماه ،

شیوع چاقی بعد از بلوغ بیشتر از قبل از بلوغ بوده و بطور کلی در تمام کودکان پسر و دختر ۸درصد بعد از بلوغ دچار چاقی های شدید می شوند.

دکتر مریم رزاقی آذر فوق تخصص غدد داخل ریز و متابولیسم کودکان در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه چاقی در دنیا رو به افزایش است و مطالعات بسیاری این مسئله را در کشورهای مختلف جهان نشان داده گفت :  یکی از علل آن تغییر شیوه زندگی از یک زندگی پر تحرک به زندگی  کم تحرک است.

وی با اشاره به اینکه زندگی آپارتمان نشینی، کار با کامپیوتر، دیدن تلویزیون، خوردن غذاهای شیرین و چرب از علل افزایش چاقی می باشند تصریح کرد : چاقی  به عنوان یک بیماری مزمن مانند پرفشاری خون و آترواسکلروز است که مادربیماری ها نامیده می گردد .

این فوق تخصص غدد داخل ریز و متابولیسم کودکان با بیان اینکه بیماری های ناشی از چاقی را می توان به دودسته بیماری های مربوط  به افزایش توده چربی شامل آپنه زمان خواب و ایجاد استریا در پوست و بیماری های مربوط به افزایش  اثرات آندوکرین سلول های چربی مثل پرفشاری خون، سکته،  دیابت، حوادث قلبی عروقی، اختلالات کار تخمدان مثل بیماری پلی کیستیک تخمدان تقسیم کرد ادامه داد: مسائل سایکولوژیک، دمانس،  کبد چرب غیر الکلی، بیماری های کیسه صفرا،  استعداد به کنسر در اشخاص چاق منجر می شوند.

وی با اشاره به اینکه در مطالعه ای که اخیراً در کودکان مدرسه در تهران  انجام دادیم  مشخص شد که ۱۰درصد از پسران و ۵درصد از دختران دچار چاقی های شدید و ۱۲درصد پسران و ۱۰درصد دختران دچار افزایش وزن بودند افزود:  شیوع چاقی بعد از بلوغ بیشتر از قبل از بلوغ بوده و  بطور کلی در تمام کودکان پسر و دختر ۸درصد بعد از بلوغ دچار چاقی های شدید بوده و ۱۳٫۵درصد  افزایش وزن داشتند.

دکتر رزاقی با بیان اینکه شخص مبتلا به سندرم متابولیک در معرض آترواسکلروز، حوادث قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ است ادامه داد‌: در تحقیق انجام شده در کودکان این فاکتورها را با  توجه به سن و جنس  و منحنی های توده بدنی برای اطفال تعیین کرده و بالای ۹۵درصد و پائین درصد  را مرضی تلقی کردیم  که مشخص شد ۲۷٫۴درصد از کودکان چاق سندرم متابولیک داشتند در حالیکه هیچیک از کودکان با وزن نرمال به این سندرم مبتلا نبودند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد : وظیفه پزشکان اطفال است که قد و وزن کودکان را بر روی منحنی های رشد برده و اگر وزن با قد متناسب باشد به والدین اطمینان خاطر بدهند که کودک آنها طبیعی  بوده و این عقیده را که چاقی نشانه سلامتی است را در خانواده ها از بین ببرند تا در جهت سلامت آینده جامعه گام های مؤثری برداشته شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.