صابون عطری استفاده نکنید

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


صابون‌های عطری آلرژی‌زا می باشند و استفاده مداوم از آنها مشکلات بسیاری برای اشخاص ایجاد می‌کند.


صابون عطری

دکتر الهه هفت برادران متخصص پوست و مو گفت:

«در سنین کودکی و نوجوانی، ترکیبات معطر موجود در صابون‌ها بیشتر سبب تحریک پوست می‌شود و بهتر است کمتر از این مواد شوینده استفاده شود.

قرمزی پوست، التهاب و خارش از علائم حساسیت‌ به صابون‌های عطری است.

بهتر است مواد معطر در صابون‌ها و مواد شستشو و حتی کرم‌های مرطوب کننده وجود نداشته باشد، زیرا سبب تحریک سریع پوست و حتی ایجاد اگزماهای پوستی می‌شود و خشکی پوست را در پی دارد.»

مریم مختاری گلپایگانی ، کارشناس بهداشت بیمارستانی دربارهٔ مواد شوینده اظهار داشت:

«مواد شوینده باید متناسب با هدف کاربری مخصوص خود انتخاب شوند تا ضمن برخورداری از قدرت پاک کنندگی قابل قبول، بر اثر غلظت و قدرت مازاد بر نیاز آسیبی به سد دفاعی بدن یعنی پوست وارد نیاورد.

برای استفاده از مواد شوینده ترجیحاً باید از موادی استفاده شود که حاوی میزان کمتری از رنگ‌ها و اسانس‌های مصنوعی می باشند، چرا که سیستم ایمنی بسیاری از اشخاص نسبت به مقادیر بالای این گونه مواد به صورت فوری یا تاخیری حساسیت نشان داده و سبب واکنش‌های آلرژیک پوستی می‌شود.

در صورت استفاده از شوینده‌های آنتی باکتریال (ضد باکتری)، بهتر است هر چند وقت یک بار نوع شوینده را تغییر دهیم تا عوامل بیماری‌زا فرصت نداشته باشند به آنتی باکتریال به کار رفته در محصول مقاوم شوند

مواد شوینده مایع (مثل صابون‌های مایع) نسبت به انواع جامد که با دست اشخاص متعددی تماس پیدا می‌کنند ارجح می باشند، زیرا امکان انتقال عوامل عفونی را بین اشخاص کاهش می‌دهند و بر خلاف تصور عام، بعضی عوامل بیماری‌زا وجود دارند که حتی داخل مواد صابونی هم رشد می‌کنند مانند باکتری سودوموناس آیروژینوزا که عامل طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی است. به همین سبب باید به ظرف و محل نگهداری صابون نیز از این نظر توجه شود.

نباید به صورت روزمره (چند نوبت در روز) از مواد شوینده حاوی آنتی باکتریال استفاده کرد، زیرا این گونه مواد با از بین بردن فلور طبیعی پوست (باکتری‌های محافظ) امکان جایگزین شدن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را افزایش می‌دهد.

در صورت استفاده از شوینده‌های آنتی باکتریال (ضد باکتری)، بهتر است هر چند وقت یک بار نوع شوینده را تغییر دهیم تا عوامل بیماری‌زا فرصت نداشته باشند به آنتی باکتریال به کار رفته در محصول مقاوم شوند.

در صورت لزوم استفاده مکرر از شوینده‌ها،  بسته به نوع پوست بهتر است پس از شست و شو از کرم‌های مرطوب کننده یا چرب جهت جبران رطوبت و چربی پوست استفاده شود.»

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت ممتاز


منابع:

خبرگزاری آریا

فارس

مطالب مرتبط:

بهترین صابون برای شما

چرا صابون ضدباکتری لازم نیست؟

پوستی که به عطر حساسیت دارد

عطرها، ادکلن ‌ها و اسپری‌ ها بی‌ خطر نیستند

اگر پوست شما حساس است…

حساسیت پوستی و انواع آن

حساسیت به مواد آرایشی

چه صابونی برای چه پوستی؟

صابون‌های مفید و مخرب

ژل ضدعفونی‌کننده جای صابون را نمی‌گیرد

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.