صاحبدلان سریالی معنوی با چاشنی معجزه

جام جم آنلاین: در سال‌هایی که سریال‌های رمضانی به سمت و سوی معناگرا شدن پیش می‌رفتند، محمدحسین لطیفی با «صاحبدلان» روایتی امروزی و باورپذیر از قصه‌های قرآنی ارائه داد.

صاحبدلان ازجمله سریال‌هایی بود که کتاب آسمانی قرآن در متن و عمق آن حضور پررنگی داشت. در لایه اول داستان پیرمردی صحاف به نام سیدخلیل صحاف‌زاده را می‌دیدیم که یک جلد قرآن برای صحافی به خانه‌اش وارد می‌شد و زندگی خانوادگی او را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

علاوه بر این ، قصه‌های برآمده از ​قرآن​ در لابه‌لای ماجراهای صاحبدلان‌ در ساختاری منظم بازنمایی شده بودند. فیلمنامه این سریال پر بود از شخصیت‌های قرآنی همچون موسی، فرعون، هابیل و قابیل که همگی در دنیای امروزی اثر، جایگاه و موقعیت جدیدی پیدا کرده بودند.

جمله پایانی تیتراژ با عنوان «این کتابی است بی‌هیچ ‌شک برای هدایت پرهیزکاران» نیز بر اتکای بالای داستان بر قصه‌های قرآنی تاکید داشت. این تیتراژ با صدای خود کارگردان (لطیفی) خوانده می‌شد.

خلیل (موسی) به همراه دینا (وزیر موسی) پیش جلیل (فرعون) می‌رود تا او را نصیحت کند و بگوید از این حرام‌خوری‌ها و مال مردم خوردن و حق‌الناس‌ها دست‌ بردارد و توبه کند.

حسین محجوب با بازی در نقش خلیل چهره‌ای معنوی و آرام و مظلوم از این شخصیت ارائه داد. او و دینا (با بازی باران کوثری) به‌گونه‌ای مکمل یکدیگر بودند.

دینا یک دختر نسل‌سومی بود که در ذهنش دنیایی از سوال و ابهام موج می‌زد و سعی می‌کرد با این سوالات پدربزرگش را به چالش بکشد. در بخشی از داستان که دینا درون چاه می‌افتاد نیز فیلمنامه‌نویس به نوعی اشاره به قصه حضرت یوسف داشت.

پوریا پورسرخ زمانی جلوی دوربین این سریال رفت که بتازگی سریال «وفا» پخش شده و چهره یک جوان عاشق‌پیشه به نام «ژوبین» از او در ذهن مخاطب نقش بسته بود.

لطیفی نقشی متفاوت به این بازیگر سپرد و به این ترتیب پورسرخ «شاهین» قصه صاحبدلان شد؛ شخصیتی لمپن و سنگدل که قصد کشتن برادرش را در سر داشت. ناگفته نماند که این ماجرا نیز اشاره‌ای به قصه قرآنی هابیل و قابیل داشت.

در صاحبدلان وقوع یک معجزه به مخاطبان فهماند که با اثری معنوی مواجه هستند. خلیل برای شفای زن افلیج جلیل دعا کرد و او سلامتی از دست رفته‌اش را بازیافت، اما جلیل آنقدر غرق در غفلت و دنیازدگی شده بود که معجزه نیز رویش بی‌تاثیر بود.

لطیفی در این سریال بحث تعبیر خواب را هم مطرح کرد و نشان داد، رویاهای خواب‌گونه ما انسان‌ها می‌توانند رنگ واقعیت به خود بگیرند. حاج‌خلیل جاویدان پیش از شروع ماه مبارک رمضان در خواب دید که زنجیر بر دست، مشغول انجام کاری است. در همین هنگام پدرش به خواب او آمد و گفت که ماه مبارک امسال را باید متفاوت از سال‌های قبل بگذراند… این خواب نقطه آغاز حرکت «خلیل»‌ برای اصلاح زندگی برادرش بود.

علیرضا طالب‌زاده با نگارش یک فیلمنامه حرفه‌ای، زمینه‌های خلق سریالی معنوی و خوش‌ساخت را فراهم کرد و سهم زیادی در موفقیت صاحبدلان داشت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.