صادرات ایران؛ بیست و سوم جهان

جام جم آنلاین: وزیر صنعت ، معدن و تجارت، در سخنان پیش از خطبه های این هفته نمازجمعه تهران با بیان اینکه ایران از نظر صادرات در رتبه بیست و سوم جهان قرار دارد گفت: حجم اقتصاد ایران؛ حجم بزرگی است و این به معناست که فشار بر نفت نمی تواند اقتصاد ما را دچار چالش کند هر چند ممکن است هزینه هایی را بر کشور تحمیل نماید.

وی با بیان اینکه نگاه رهبری در نامگذاری ها، رشد و تعالی کشور است افزود:امسال سالی تاریخی در حوزه تولید ملی خواهیم داشت.

مهدی غضنفری با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر گفت: در سال ۸۹ اقتصاد کشور  با رشد ۶ درصدی مواجه بود که در این بین رشد صنعت، ۱۰ درصد، معدن بیش از ۱۰ درصد و بخش تجارت و بازرگانی حدود ۷ درصد بود که این اعداد حاکی از آن است که رشد این بخش بالاتر از متوسط رشد اقتصادی بود.

وی گفت: کشور ما از نظر تنوع مواد معدنی جزو ده کشور برتر، در تولید سیمان در ردیف ده کشور برتر، از نظر تولید سرب و روی بزرگترین تولید کننده در خاورمیانه هستیم، همچنین جایگاه سیزدهم تولید خودرو، هفدهم تولید فولاد، دهم تولید مس، رتبه دهم تولید کاشی و سرامیک در دنیا هستیم ضمن اینکه از نظر تولید پسته، زعفران، فرش و فیروزه جزو تولیدکنندگان و صادرکنندگان انحصاری در دنیا هستیم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: در شرایط تحریم های به اصطلاح فلج کننده، صادرات کشور از هشت و نیم میلیارد دلار در سال ۸۴ به ۵۰ میلیارد دلار در سال ۹۰ رسید ؛ به این معنی که طی این سال ها ایران حدود ۱۹۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و خدمات فنی مهندسی داشته است.

وی گفت: از ابتدای دولت نهم تاکنون، با ایجاد و بهره برداری از ۲۴ هزار بنگاه بزرگ، متوسط و کوچک صنعتی و معدنی، بیش از ۵۰۰ هزار شغل پایدار در کشور ایجاد شده است.

غضنفری افزود: در این زمینه، ۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و علاوه بر مشاغل پایدار میزان قابل توجهی نیز مشاغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

وی با ارائه گزارشی از وضع تولید برخی محصولات اساسی کشور گفت: پارسال، ۱۴ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شد که ۱۱ درصد بیش از سال ۸۹ بود و حال آنکه نیاز کشور بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون تن است و برای خودکفایی در این زمینه طرحهای بسیار خوبی داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان تولید محصولات فولادی را در سال گذشته، ۱۷ میلیون تن با هفت درصد رشد و میزان تولید سیمان را ۶۷ میلیون تن با حدود هشت درصد رشد برشمرد که ۱۵ درصد از آن صادر شده است.(واحد مرکزی خبر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.