صادرات برق به هند، قفقاز و غرب آسیا

معاون وزیر نیرو با تشریح آخرین مذاکرات برقی ایران با ۱۰ کشور برای صادرات برق از پیشنهاد هند برای خرید ۶ هزار مگاوات برق خبر داد و اعلام کرد: سال آینده صادرات برق ایران از مرز ۲۰۰۰ مگاوات عبور می‌کند.

محمد بهزاد درباره بازارهای جدید صادرات برق ایران گفت: در حال حاضر مذاکراتی با سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس برای صادرات برق به طور جدی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژِی از امارات متحده عربی، قطر و عمان به عنوان بازارهای جدید برقی ایران یاد کرد و افزود: قرار است با ساخت یک خط انتقال زیر دریایی، برق ایران به این کشورها صادر شود.

این مقام مسئول همچنین از مذاکراتی برای تبادیل برق با تاجیکستان و گرجستان سخن گفت و تصریح کرد: امکان صادرات و واردات برق از این دو کشور منطقه آسیای میانه و حوزه قفقاز در فصول مختلف سال وجود دارد بهطوریکه زمستان برای صادر و در فصل تابستان از این دو کشور برق واردات شود.

وی با اشاره به توافق های انجام گرفته برای افزایش ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان، اظهار داشت: به زودی صادرات برق به این شکور همسایه با افزایشی ۲ برابری به بیش از ۱۳۰ مگاوات می رسد.

بهزاد با یادآوری توافق تهران – اسلام آباد برای ساخت تاسیسات و خطوط جدید انتقال برق از زاهدان به کویته، تاکید کرد: در مجموع با ساخت این تاسیسات ظرفیت برق ایران به پاکستان به یکهزار مگاوات افزایش می یابد.

معاون وزیر نیرو از هندوستان به عنوان یکی از بازارهای جدید صادرات برق ایران یاد کرد و ادامه داد: هند خواستار واردات ۵ تا ۶ هزار مگاوات برق از ایران شده است که ایران هم برای ساخت خطوط و تاسیسات جدید انتقال برق به این کشور آسیایی اعلام آمادگی کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه به زودی صادرات برق ایران به ترکیه تا سقف ۵۰۰ مگاوات افزایش می یابد، گفت: صادرات برق ایران به این کشور همسایه در چند سال گذشته حدود ۴ برابر شده است.

وی با اعلام اینکه به زودی با تکمیل ساخت تاسیسات جدید در خاک ترکیه صادرات برق به این کشور همسایه افزایش می یابد، تصریح کرد: پیش بینی می شود تا سال آینده امکان صادرات تا مرز یکهزار تا ۱۲۰۰ مگاوات برق توسط ایران به ترکیه فراهم شود.

بهزاد با تاکید بر اینکه امسال به طور متوسط یکهزار و ۶۰۰ مگاوات برق توسط ایران به کشورهای مختلف همسایه صادر شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا سال آینده ظرفیت صادرات برق ایران به ۲۰۰۰ مگاوات برسد.

معاون وزیر نیرو در پایان از لبنان و سوریه هم به عنوان بازارهای جدید برقی ایران یاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون آمادگی برای صادرات ۱۰۰ مگاوات برق به این دو کشور عربی از مسیر عراق وجود دارد.

وزارت نیرو امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون صادرات برق ایران به کشورهای همسایه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته است. بر این اساس ایران از ابتدای سالجاری تاکنون چهارهزار ۳۶۸٫۱ گیگاوات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر کرده است.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.