صادرات روزانه ۵ میلیون لیتر گازوئیل

۱۱خردادماه،

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «ممتاز» به نقل از فارس، علیرضا ضیغمی، با بیان اینکه ما روزانه بین ۳ تا ۵ میلیون لیتر توان صادرات گازوئیل داریم، اضافه کرد: فعلاً با احتیاط دربارهٔ صادرات گازوئیل عمل می کنیم، چون نیاز صنعتی و نیروگاهی گازوئیل بیش از نیازهای خانگی این فرآورده است و شبکه حمل و نقل و صنایع نیز در حال توسعه می باشند و به انرژی در قالب گازوئیل نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: ما به جز ۳ تا ۵ میلیون لیتر گازوئیلی که صادر می کنیم تولید و مصرف این فرآورده سر به سر است، اما با راه اندازی ستاره خلیج فارس صادرات نفت گاز و دیگر فرآورده ها شدت می گیرد.

ضیغمی به تازگی از قرارداد صادرات روزانه ۳ میلیون لیتر گازوئیل به عراق خبر داده است. عراق، افغانستان و پاکستان بازارهای عمده فعلی فرآورده هایی چون گازوئیل می باشند و گازوئیل ایران علاوه بر صادرات، به این کشورها و کشورهایی چون ترکیه و شیخ نشین ها یجنوب خلیج فارس قاچاق می گردد.

بر اساس گفته های رستم قاسمی وزیر نفت یکی از راهبردهای اصلی وزارت نفت جایگزینی صادرات فرآورده های نفتی به جای صادرات نفت است.

بر این اساس صادرات فرآورده های نفتی یک جایگزین بسیار مناسب برای صادرات نفت خام به خصوص در شرایط تحریم محسوب می گردد، چنانکه علاوه بر اینکه از خام فروشی نفت جلوگیری می گرددفرآورده هایی چون بنزین، گازوئیل نفت سفید و گاز مایع(LPG) در قالب محموله های کوچک قابل حمل ونقل می باشند و کشورهای همسایه ایران نیز بازارهای قابل اتکایی برای صادرات فرآورده های نفتی محسوب می شوند.

با این وجود علیرغم سرمایه گذاری انجام شده در صنعت پالایش کشور اما این سرمایه گذاری هنوز تا میزان کفایت فاصله دارد و پالایشگاه هایی چون ستاره خلیج فارس و پارس که میعانات با ارزش گازی را پالایش می کنند با بهره برداری فاصله بسیاری دارند.

ماخذ:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.