صادرات سنگ‌آهن متوقف شد

۲۱اردیبهشت،

با اعلام معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش ۴۰ درصدی عوارض صادرات سنگ‌آهن منجر به توقف صادرات آن شده است.

به گزارش Consbank، فاطمه دانشور، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام خبر فوق اظهار کرد: صادرکنندگان سنگ آهن طبق روال همیشگی مشغول بارگیری و صادرات سنگ آهن بودند که گمرک ایران ناگهان مانع صادرات و خروج کشتی‌ها شد.

وی ادامه داد: گمرک اعلام کرده است که باید عوارض خروج سنگ‌آهن از کشور را پرداخت کنیم.

دانشور با بیان این‌که این موضوع بدون مقدمه اجرایی شده و صادرکنندگان را به شدت دچار آشفتگی و سردرگمی کرده است خاطرنشان کرد: گمرک به صادرکنندگان اعلام کرده که باید ۴۰ درصد عوارض بدهند و علاوه بر آن عوارض کالاهایی که طی شش ماه اخیر صادر شده نیز با همین نرخ پرداخت شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این‌که مطرح کردن این موضوع بیانگر آن است که عملا صادرات سنگ‌آهن متوقف شده است، تصریح کرد: پرداخت ۴۰ درصد عوارض صادرات سنگ آهن طی شش ماه اخیر رقمی میلیاردی می‌شود و به طور قطع هیچ صادرکننده‌ای چین پولی در حساب خود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که مذاکرات با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه همچنان ادامه دارد و نتایج جلسه فردا مشخص می‌شود تصریح کرد: این موضوع برای فعالان حوزه معدن خسارت‌های سنگینی به بار آورده و متاسفانه یکی از اشکالاتی که دولت فعلی دارد این است که هیچ توضیحی برای تصمیمات خود ارائه نمی‌کند.

در همین حال ایسنا خبر توقف صادرات سنگ‌آهن را از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن جویا شد که روابط عمومی این انجمن به ایسنا گفت: بخشنامه‌ای مربوط به سال است که در آن به اعمال عوارض صادراتی ۳۰ درصدی روی گندله و ۴۰ درصدی روی کنسانتره اشاره شده است اما در مورد دانه‌بندی که عمده صادرات سنگ آهن ایران را تشکیل می‌دهد، اشاره‌ای نشده است.

به گفته وی متاسفانه بعضی گمرک‌های کشور به اشتباه مانع صادرات دانه‌بندی سنگ‌آهن شده‌اند که ما در حال مذاکره و مکاتبه با مقام‌های مسئول برای حل این مشکل هستیم.

وی افزود: یکی بودن تعرفه دانه‌بندی با گندله و کنسانتره سبب شده تا گمرک‌ها جلوی صادرات دانه‌بندی را هم بگیرند و عوارض صادراتی ۴۰ درصدی روی آن اعمال کنند، در حالی که این محصول هیچ عوارض صادراتی ندارد. به عنوان مثال گمرک کرمانشاه مانع صادرات دانه‌بندی سنگ‌آهن شده است.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.