صادرات غیرنفتی ایران به عراق ۳۵ درصد افزایش یافت

‘ کیومرث فتح اله کرمانشاهی’ ، روز دوشنبه به ایرنا گفت: میزان صادرات ایران به عراق در سه ماه نخست سال ۹۰ یک میلیارد و ۸ میلیون و ۸۴۹ هزار دلار شد .

وی با بیان اینکه عمده اقلام صادراتی ایران به عراق شامل صنایع غذایی ، سیمان ، محصولات ساختمانی و غیره است ، افزود: این کالاها و سایرکالاهای صادراتی به عراق بیانگرآن بوده که این کشور شریک مهم و استراتژیک ایران درحوزه صادرات محسوب می شود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت می گوید: هم اکنون مشکلاتی همچون مسائل مرتبط با شرکت های بازرسی وجود دارد و با رفع آن زمینه صادرات بیشتر فراهم می شود.

کرمانشاهی همچنین گفت: با افزایش ساعات کار فیمابین در گمرکات دو کشور و رفع مشکلات مرزها می توان رقم صادرات را به میزان مورد انتظار افزایش داد .

وی افزود: همسایگی و نزدیکی مسافت با عراق یکی از مزیت های پیش روی کشورمان است که باید از آن به خوبی بهره برد .

معاون کل سازمان توسعه تجارت در ادامه این گفت وگو مجموع صادرات غیرنفتی ایران به عراق را ۵٫۶ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: درصدد هستیم تا با رفع مسائل این میزان را در یک دوره دو ساله به ۱۰ میلیارد دلار و یا دو برابر برسانیم .

مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت سپس گفت: از مجموع ۴٫۲ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته به عراق، بیش از یک میلیارد دلار آن در قالب پروژه های ساختمان، ایجاد واحدهای تجاری ، راه و ایجاد نیروگاه در عراق انجام شده است .

معاون کل سازمان توسعه تجارت افزود: حدود نیمی از کالاهای صادراتی ایران به عراق راهی اقلیم کردستان عراق می شود .

وی افزود: با توجه به توان پروژه های فنی و مهندسی و نیاز عراق می توانیم توانمندی های موجود برای صادرات به عراق را چند برابر افزایش دهیم .

اقتصام **۱۶۰۱**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۳۷۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.