صادرات محصولات باغی ایران به کشورهای مسلمان با پیگیری‌های وزیر جهاد

صادرات محصولات باغی ایران به کشورهای مسلمان با پیگیری‌های وزیر جهاد

با پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی و تفاهمنامه‌های صورت گرفته در حاشیه اجلاس کشورهای غیرمتعهد مقرر شد محصولات غیرباغی ایرانی به کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان صادر شود.

رئیس اتحادیه باغداران مرکزی درباره نتایج این جلسه به خبرنگار ایانا گفت: وزیر جهاد زمان مناسبی را برای ارائه گزارش عملکرد در اختیار اعضای اتحادیه گذاشتند و اعضا توانستند در فرصتی مقتضی، گزارشی کامل را ارائه کنند.

مجتبی شادلویی در ادامه افزود: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه قول مساعد برای صادرات مازاد محصولات باغی که بازار داخلی نیاز به آن را ندارد، دادند.

وی تصریح کرد: همچنین قرار شد با توزیع محصولات داخلی اجازه واردات به محصولات بی‌کیفیت خارجی داده نشود.

به گفته این مقام مسئول، در بخش باغبانی بیش از یک تا دو دهه زمان هزینه شده است تا این بخش به تولید مناسب رسیده است و نباید اجازه داد سیاست‌های اشتباه این سرمایه را با چالش مواجه کند.

شادلویی درباره تعامل وزیر جهاد در اجلاس سران غیرمتعدها با سران این کشورها ادامه داد: وزیر با بخش خصوصی اکثر این کشورها تعامل خوبی داشته و مقرر شده است اکثر کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان واردکننده محصولات باغی ایرانی باشند و ما به این کشورها صادرات انجام دهیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا درباره ظرفیت صادرات میوه با توجه به پیش‌بینی تولید بیش از ۲۰ میلیون تن، خاطرنشان کرد: امسال در محصولات باغی فرصت صادرات حداقل ۳۰ درصد محصولات وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران همچنین درباره ممنوعیت‌های وارداتی یادآور شد: به‌طور قطع محصولاتی که مشابه داخلی دارند اجازه واردات ندارند.

شادلویی درباره نمونه این محصولات که مجوز واردات ندارند، تأکید کرد: انواع مرکبات، نخیلات، پسته، سیب و انواع میوه‌های هسته‌دار تابستانی مثل آلو اجازه واردات ندارند./

 

خبرنگار: مهدیه انوشه

N-910621-04

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.