صادرات نفت کردستان عراق ۱۴۰ هزار بشکه

اقلیم کردستان عراق با افزایش صادرات نفت خام خود در سال آینده میلادی موافقت کرد. کردستان عراق هم اکنون روزانه حدود ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام صادر می کند که قرار است این مقدار تا پایان سال جاری میلادی به ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه اول آبان) اعلام کرد: چنانچه بغداد به پرداخت هزینه شرکت های نفتی بین المللی فعال در منطقه کردستان عراق ادامه دهد، منطقه کردنشین صادرات نفت خام خود در سال آینده میلادی را به روزانه ۲۵۰ هزار بشکه افزایش می دهد.

مقام های بغداد و اقلیم کردستان عراق، اوایل ماه جاری میلادی پس از ماه ها اختلاف در باره پرداخت هزینه شرکت های نفتی بین المللی فعال در منطقه کردنشین به توافق رسیدند.

منطقه کردستان عراق از اوایل ماه اوت تصمیم گرفت صادرات نفت خام خود را پس از چند ماه تعلیق به صورت مشروط از سر بگیرد و چنانچه با دولت مرکزی به توافق برسد، صادرات نفت خود را ادامه دهد.

توافق برای افزایش صادرات نفت خام منطقه کردستان عراق در جریان دیدار مقام های منطقه کردنشین با مقام های بغداد برای رفع اختلاف ها درباره پیش نویس بودجه سال ۲۰۲۲، حاصل شده است.

کردستان عراق هم اکنون روزانه حدود ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام صادر می کند که قرار است این مقدار تا پایان سال جاری میلادی به ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

اقیلم کردستان عراق در صفحه عربی پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: مقام های دولت مرکزی و منطقه کردنشین عراق به توافق رسیدند در صورتی که بغداد همچنان به تعهد خود برای پرداخت هزینه شرکت های نفتی پایبند بماند، صادرات نفت از منطقه کردستان عراق در سال آینده میلادی به روزانه ۲۵۰ هزار بشکه افزایش یابد.

اختلاف های بغداد و اقلیم کردستان عراق که سبب توقف چهار ماهه صادرات نفت منطقه کردنشین شده بود، همچنین کشمکش های نفتی دو طرف پس از اعلام تمایل شرکت های آمریکایی اکسون موبیل، شورون و توتال فرانسه شدت گرفت.

دولت مرکزی عراق مدعی حق انحصاری صادرات نفت عراق است اما دولت منطقه ای کردستان با تکیه بر استقلال اداری و نظامی خود، برای در دست گرفتن کنترل صنعت نفت این منطقه تلاش می کند.

بر اساس قانون اساسی عراق، ۱۷ درصد مجموع درآمدهای حاصل از فروش نفت خام عراق متعلق به منطقه کردنشین است.

دولت مرکزی عراق باید ۵۰ درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت خام منطقه کردنشین را به عنوان هزینه شرکت های نفتی فعال در این منطقه بپردازد.(شانا)


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.