صادرات کنجاله سویای هند به ایران ۳ برابر شد

جام جم آنلاین: صادرات کنجاله سویای هند به ایران در نیمه نخست سال جاری شمسی با رشد ۳ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۴۴۰ هزار تن رسید.

صادرات کنجاله سویای هند در ماه سپتامبر با کاهش ۶۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۱۴۳ هزار تن رسید. کاهش شدید تقاضا از سوی ایران و برخی کشورها علت افت صادرات این محصول هند بوده است.

در عین حال ایران که به بزرگترین واردکننده کنجاله سویای هند تبدیل شده است در نیمه نخست سال جاری شمسی ۴۴۰ هزار تن کنجاله سویا از هند وارد کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه برابری داشته است.

کل صادرات کنجاله سویای هند در این مدت ۸۲۲ هزار تن اعلام شده است که بیش از نیمی از این رقم به مقصد ایران ارسال شده است. پول واردات کنجاله سویای هند توسط ایران از محل حساب های ایران به روپیه در بانک های هندی پرداخت شده است.

ایران و هند با طراحی مکانیسمی توانسته اند دلار و یورو را از مبادلات تجاری خود حذف کنند که بر اساس آن ۴۵ درصد پول نفت صادراتی ایران به هند به روپیه و در بانک های هندی سپرده گذاری می شود. پول واردات ایران از هند از این محل پرداخت می شود. پیش تر بخش مهمی از کالاهای هندی از طریق دوبی و به صورت صادرات مجدد به ایران ارسال می شد.

کنجاله سویا برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.