صادرات گاز ایران به عراق تا ۱۸ ماه دیگر عملیاتی می شود

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت وانرژی، ‘جواد اوجی’ در تشریح سفر هفته گذشته به عراق به همراه وزیر نفت و گفت و گو با مقام های این کشور در زمینه مبادلات تجاری در بخش انرژی، افزود: بنابر قرارداد اولیه (ترم شیت) با وزارت نیروی عراق، روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز از طریق مرز ایلام برای تامین سوخت نیروگاه های المنصوره و بغداد به این کشور صادر خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این سفر همچنین درباره احداث خط انتقال گاز ایران ـ عراق بحث و برخی موارد مبهم در خصوص اجرای این پروژه برای طرفین روشن شد.

به گفته اوجی، گاز ایران از طریق خط لوله ۴۲ اینچی منشعب از خط لوله ششم سراسری به عراق صادر خواهد شد.

** پیمانکاران ایرانی خط لوله انتقال گاز عراق را می سازند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران استفاده از توان پیمانکاران ایرانی برای احداث خط لوله ۲۷۰ کیلومتری در خاک عراق را از دیگر موارد توافق شده میان دو کشور ایران و عراق خواند و گفت: عراق برای شتاب بخشیدن به ساخت این خط لوله در خاک خود،‌ خواهان استفاده از پیمانکاران توانمند ایرانی و معرفی آنها از سوی شرکت ملی گاز به این کشور شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که هم اکنون ۹۵ درصد شهرها و ۵۴ درصد روستاهای کشورمان از گاز طبیعی برخوردارند، امضای توافق نامه با عراق برای احداث شبکه های گاز شهری و روستایی در این کشور با استفاده از توان و تجربه پیمانکاران ایرانی را دستاور مهم دیگر سفر به عراق اعلام کرد.

** ادامه مذاکره برای صادرات گاز ایران به اروپا از خاک عراق

اوجی ادامه گفت و گو های سه جانبه برای انتقال گاز ایران به اروپا از خاک کشورهای عراق،‌ سوریه،‌ لبنان با گذر از دریای مدیترانه به اروپا را دیگر محور اصلی مذاکره با مقام های عراقی خواند و گفت: در نشست اخیر، شرح کار مشاور بین المللی این طرح در زمینه های مختلفی چون طراحی مسیر خط لوله انتقال گاز،‌ فاینانس و تامین منابع مالی و تامین کالا مرور و بررسی شد.

مسیر صدور گاز به اروپا از خاک سوریه،‌ عراق، ‌لبنان و ‌مدیترانه پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و اعتبار مالی آن نیز ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

پیشتر نیز در زمینه انتقال گاز ایران به اروپا از خاک عراق،سوریه و لبنان، وزیران نفت کشورهای یاد شده توافق های خوبی داشته اند.

** درخواست عراق برای افزایش واردات گازمایع از ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تقاضای افزایش صادارت گاز مایع (ال پی جی) به عراق را یکی دیگر از محورهای مهم گفت و گو با مقام های عراقی اعلام و اظهار کرد: شرکت بازرگانی گاز ایران به نمایندگی از ایران برای صادرات ال پی جی به عراق پیشتر دو قرارداد با این کشور امضا کرده است.

اوجی گفت: درخواست عراق مبنی بر افزایش میزان صادرات ال پی جی در دست بررسی است.

یادآور می شود ‘رستم قاسمی’، وزیر نفت، هفته گذشته در صدر هیئتی به عراق سفر کرده بود.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۴۱۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۵۸۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.