صادرات ۱۰۰۰میلیاردی

جام جم آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی گفت: صادرات داروهای بیو تکنولوژیک به ۱۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم رونمایی از هشت قلم داروی بیوتکنولوژی که با اشاره به این که در بین سایر کشورهای دنیا به صنعت داورسازی توجه جدی می شود، گفت: صنعت داروسازی بین ۵۳ صنعت در رده سوم قرار دارد و از نظر بازدهی و سودآوری جزو برترین صنایع محسوب می شود.

وی افزود: تقویت صنعت داروسازی در جهت اقتصاد ملی و تقویت روحیه خود باوری نقش مهمی دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروزه کشور از نظر تولید داروهای بیوتکنولوژیک در جایگاه اول منطقه، چهارم آسیا و ۱۲ دنیا قرار داریم.

وی با اشاره به ارزش افزوده ای که در تولید داروهای بیوتکنولوژیک وجود دارد، ابراز داشت: ارزش افزوده داروهای بیوتکنولوژیک بیشتری داشته باشیم سودآوری بیشتری را نیز به همراه خواهیم داشت.

دکتر دستجردی افزود: در انتهای سال ۸۸ تفاهمنامه ای بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهور وزارت بهداشت به عنوان حمایت از طرح های دارویی، تولید واکسن و تجهیزات پزشکی به امضا رسید.

وی اضافه کرد: در سال ۸۹ اولین فراخوان داروهای مورد نیاز متخصصان بالینی که باید در داخل کشور تولید می شد اعلام شد و به دنبال آن ۱۴ قلم دارو از این فراخوان پس از بررسی مورد تأیید قرار گرفته و رونمایی شد.

وزیر بهداشت و درمان اظهارداشت: روی هم رفته ۳۲۸ قلم دارو، مواد اولیه دارویی، واکسن و تجهیزات پزشکی طی فراخوان سوم و چهارم ارسال شدند که از بین اینها ۶۹ قلم دارو و فرآورده های دارویی، ۹ قلم واکسن و ۱۲ قلم تجهیزات پزشکی مورد تأیید قرار گرفتند که تولید می شوند.

و ی خاطرنشان کرد که تهیه داروهای خارجی بیوتکنولوژیک بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار ارزبری داشته که با تولید نمونه‌های داخلی آنها شاهد صرفه‌جویی چشمگیری در این زمینه خواهیم بود.

بنا بر این گزارش، داروی نوترکیب «فاکتور ۸» برای درمان بیماری‌های خونی و هموفیلی و داروی تراستوزومب هرسپیتین برای درمان سرطان سینه و واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا برای پیشگیری از مننژیت اطفال از جمله داروهای رونمایی شده توسط رییس ‌جمهور بود.

همچنین در این مراسم از داروی نوترکیب FSH برای درمان ناباروری، داروی هورمونی سینوپار (PTH) برای درمان اختلال غدد پاراتیروئید، پک GCSF برای پیوند مغز استخوان و خون سازی در بدن بیماران پس از شیمی درمانی، اتانرسپت برای درمان تورم مفاصل و داروی هورمونی لوپرولاید برای درمان سرطان پروستات و ریه توسط رییس جمهور رونمایی شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.