صادرات ۳٫۹ میلیون دلار میگو

دوشنبه ۱۵آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

با توجه به تحریم ها در ۶ ماه اول سال ۳٫۹ میلیون دلار میگو صادر شد که حاکی از رشد ۳۲ درصدی در رشد صادرات این محصول است.

عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با بیان مطلب فوق افزود: در تولید میگو نسبت به قبل توانستیم به تکنولوژی های روز دسترسی پیدا کنیم و در تولید میگو به نقطه ثبات برسیم.

وی افزود: در ۵ سال اخیر با وجود مشکلات از جمله بیماری و کاهش قیمت میگو ۲۰۰۰ تن میگو تولید کنیم که امید است با توسعه مداوم و پایدار تولید را افزایش و به ۱۰ هزار تن برسانیم.

گلشاهی تصریح نمود: در ۵ استان کشور میگو پرورشی ( آب شور) تولید می شود که در مجموع تولید این استان ها در سال ۸۹، ۶ هزار و ۳۵۹ تن و در سال ۹۰، ۸ هزار و ۲۶ تن بود که از این تعداد بوشهر در سال ۸۹، ۳ هزار و ۱۹۵ تن و در سال ۹۰، ۵ هزار و ۱۵۱ تن، استان خوزستان در سال ۸۹، ۲۱۵ تن و در سال ۹۰ به ۲۷۴ تن رسید.

سیستان و بلوچستان در سال ۸۹، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن و در سال ۹۰، ۲۰۰ تن، گلستان در سال ۸۹، ۲۲ تن و در سال ۹۰، ۱۳۱ تن و  هرمزگان در سال ۸۹، یک هزار و ۸۲۴ تن و در سال ۹۰ به ۲ هزار و ۲۹۷ تن رسید.

وی ادامه داد: اساس تولید و توسعه میگو بر مبنای صادرات است و به دست آوردن بازارهای هدف تضمینی برای پایداری تولید میگو خواهد شد.

گلشاهی افزود: ۹۵ درصد میگوی تولیدی کشور صادر می شود و برای پایداری تولید باید با معرفی ظرفیت ها و استفاده از پتانسیل های موجود تولید کار و اشتغال را افزایش دهیم.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه میگو در زمین های لم یزرع و بلا استفاده تولید می شود، تولید میگو در این مناطق سبب رشد و توسعه مناطق تحت پوشش می شود.

وی افزود: فرهنگسازی مصرف میگو سبب ایجاد بازارهای داخلی نیز می شود.

گلشاهی ادامه داد: تولید میگو آب شور در سال ۹۰، ۸ هزار و ۲۶ تن بود که در سال ۹۱ به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

وی اضافه نمود: در سال ۹۰، ۴ هزار و ۱۴۱ تن میگو به ارزش ۲۰ هزار و ۱۲۱ دلار صادر شد که در ۶ ماه اول سال ۸۰۰ تن میگو به ارزش ۳٫۹ میلیون دلار صادر نمودیم که حاکی از ۳۲ درصد رشد در صادرات این محصول است.

وی تصریح نمود: پیش از تحریم ها ۵۰ درصد محصول به کشور اسپانیا صادر می شد که رویکرد تحریم ها سبب شد تا در بازارهای صادراتی گستردگی و تنوع ایجاد شود.

مدیرکل کیفیت و فرآوری سازمان شیلات تصریح نمود: محصولات  شیلاتی کشور به خاورمیانه، کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، کویت، امارات عربی، عمان، مصر، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند صادی می شود و علیرغم افایش صادرات محصولات شیلاتی سهم اتحادیه اروپا به کمتر از ۱۰ درصد تنزل پیدا نمود.

وی ادامه داد: در صادرات محصول میگو در یک ماه اول اختلال ایجاد شد اما با وجود امکانات و پتانسیل های موجود توانستیم از مبدأ الوند و چابهار صادرات را تثبیت و توسعه کنیم./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.