صادرات ۵۱ تن زعفران از خراسان رضوی

۲۳ آبان ،

۵۱ تن انواع زعفران و پودر آن در ۶ ماهه اول امسال از استان خراسان رضوی به خارج از کشور صادرشد.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاان،‌ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی ارزش این میزان صادرات را  ۱۵۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود : بیشترین صادرات زعفران ایران به کشورهای امارات متحده عربی و اسپانیا است .
 
صفرزاده گفت : مراکز عمده تولید محصول زعفران در استان به ترتیب شهرستان های زاوه،تربت حیدریه و کاشمر است.
 
ایران با متوسط تولید ۱۰۰تن در سال ، در زمینه تولید زعفران مقام اول را دارد.
اسپانیا با تولید متوسط ۲۵ تن ، مقام دوم و کشورهای هندوستان ، روسیه، سنگاپور، مالزی، ژاپن، تایوان، چین، فرانسه، ایتالیا، آلمان، استرالیا و یونان با تولید متوسط ۲۵ تن ،  در مجموع به صورت مشترک مقام سوم را به خود اختصاص می دهند.
 
زعفران به‌تنهایی در خراسان رضوی یک و یک دهم  برابر گندم، ۷۷ برابر چغندر، چهارو هشت دهم  برابر پنبه و پانزده و هشت دهم برابر یونجه ثروت به همراه می‌آورد ضمن اینکه بهره‌وری از نهاده‌های تولید را نیز در پی دارد و ارزش افزوده آن نصیب کشاورز زعفران‌کار و صادرکنندگان می‌شود.
 
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز گفت   : با توجه به وضعیت مناسب تری که امسال به لحاظ برداشت زعفران در استان داریم، پیش بینی می شود  برداشت زعفران نسبت به سال قبل ۳۰درصد افزایش داشته باشد و به بیش از ۲۵۰تن برسد.

قدسی سطح زیر کشت طلای سرخ در سال زراعی ۹۱-۹۰ را ۵۷ هزار هکتار اعلام کرد و گفت :از این میزان سطح زیر کشت ، حدود ۱۹۶ تن زعفران برداشت شد که معادل ۷۶ درصد کل تولید این محصول در ایران است.

متوسط عملکرد زعفران در صورت رعایت کامل اصول زراعی ،حدود ۱۰کیلو زعفران خشک در هر هکتار از نوع زعفران دسته ای است./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.