صادرکنندگانی که کمترین حقوق را به کارگران می پردازند+نمودار

زهرا خدایی: در گزارش جهانی دستمزد در سال ۲۰۱۱ آمده است: بحران اقتصادی تأثیرات منفی زیادی بر بازار کار و میزان دستمزدها نهاده است. بسیاری از شرکت ها یا ورشکسته شده اند و یا برای باقی ماندن در بازار رقابتها مجبور به حذف کارگران و یا کاهش دستمزدها شده اند. گفته می شود در سال ۲۰۱۰ جهان، ۲۱۰ میلیون بیکار داشت که این بالاترین رقمی است که تاکنون بازار جهانی کار به خود دیده است.
متعاقب بحران اقتصادی حتی بسیاری از صنایع قدرتمند و بی رقیب در اروپا و آمریکا یا مجبور به تعدیل نیروی کار شده اند و یا برای ادامۀ حیات شان به کاهش دستمزدها اقدام کرده اند. از سویی در برنامه های ریاضتی دولت ها برای کاهش کسر بودجه نیز مواردی مثل کاهش مستمری و حقوق کارگران نیز به چشم می خورد. در گزارش مذکور آمده است:” مهمترین چالشی که جهان با آن روبروست، عدم تساوی و برابری در دستمزد حقوق بگیران، فاصلۀ زیاد و عدم ارتباط مناسب میان دستمزدها و میزان تولید است، به گونه ای که در سال ۲۰۱۱ در حدود ۳۳۰ میلیون کارگر حقوقی پایین تر از حد معمول در سطح جهان دریافت کرده اند. معضل پایین بودن حقوق و دستمزدها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز مشاهده می شود.
نیویورک تایمز به تازگی با انتشار نموداری میزان حقوق پرداختی به کارگران در ۱۰ کشور آسیایی صادرکنندۀ محصولات به آمریکا و میزان فقر در این کشورها را به تصویر کشیده است که در ذیل مشاهده می کنید:
بنگلادش در میان ۵ کشور اصلی صادرکنندۀ محصولات به آمریکا، پایین ترین میزان حقوق را به کارگران پرداخت می کند.

 

۲۶۳۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.