صالحی: ایران عقلانی عمل می​کند و مسیر حیاتی خلیج فارس را مسدود نمی​کند

علی اکبر صالحی در گفت و گو با روزنامه اتریشی استاندارد تصریح کرد: در شرایط اضطراری و در صورت اجبار، ایران از هر طریق ممکن و از هر راهی، اقتدار، حاکمیت و منافع بین المللی خود را حفظ و از آنها به هر شکل دفاع خواهد کرد. رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه ایران درپی ایجاد تنش نیست، گفت: من مخصوصا به اروپایی ها توصیه می کنم که در مقابل ایران قرار نگیرند.

صالحی، ایران را شریکی خوب و قابل اطمینان خواند و گفت: ایران با منابع عظیم نفتی و گازی می تواند بخش بزرگی از انرژی دنیا را تامین کند. وزیر خارجه در پاسخ به سوال روزنامه استاندارد مبنی بر اینکه ایران چقدر تهدید نظامی را جدی می گیرد، با اشاره به اختلاف نظر غرب در این زمینه تصریح کرد: ایران همیشه آماده است که از خود دفاع کند و در مقابل تهدیدها به خواب فرو نمی رود. ایران کشوری امن و باثبات و در عین حال نقطه ثبات و امنیت برای منطقه است.

گزیده سخنان وی به نقل از ایرنا از این قرار است:

·         هرچند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با یک شکاف شروع شد ولی طرفین واقع بینانه تر از قبل عمل کردند. در نشست بغداد ما به این نتیجه رسیدیم که طرف مقابل رفتارش عوض شده و گمان می کند بخاطر تحریم​ها ایران وارد مذاکره شده است که البته این رویکرد در مذاکرات مسکو نیز ادامه یافت.

·         مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ راکد نشده و پویاست. البته برای ادامه این مذاکرات به قدم​های کوچکی نیاز است. فکر نمی کنم که شکاف برای دو طرف چیز جالبی باشد و به نفع آنها نیست. کلید این قضیه در دست دو طرف است و باید حق یکدیگر را به رسمیت بشناسند؛ یعنی گروه ۱+۵ حق غنی سازی ایران را طبق معاهده ان پی تی به رسمیت بشناسد و ایران نیز نگرانی های احتمالی در خصوص برنامه هسته ایش را – هرچند که دلیل کافی برای نگرانی درباره آن وجود ندارد – رفع کند. می توان نگرانی های احتمالی را از بین برد بدون اینکه حق غنی سازی مخدوش شود.

·         {در واکنش به مشاهده تاثیر تحریم​ها در زندگی مردم} قیمت مواد غذایی در تمام دنیا اضافه شده است. بر اثر تحریم ها مردم زیادی اذیت شده و مشکل پیدا می کنند بنابراین این تحریم ها علیه مردم است. هرچند که دولت تلاش خواهد کرد که این مشکلات را سریعا حل کند.

·         {در خصوص اقدام تروریستی در بلغارستان} متاسفم که در هرکجای دنیا اتفاقی می​افتد، قبل از اینکه مقصر اصلی را پیدا کنند گناه آن را به گردن ایران می اندازند. متاسفانه این دروغ پردازی ها عموما در کشورهای به اصطلاح آزاد انجام می شود.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.