صالحی: به نتیجه نهایی مذاکرات با ۱+۵ خوشبین هستیم+لاورف:تحریم یکجانبه ایران را قبول نداریم

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که عصر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که جلوگیری هر دو طرف در مورد حل و فصل این موضوع جهت‌گیری صحیحی است و تا امروز در جهت صحیحی به جلو رفته است. امیدواریم در مسکو هم در همان جهت سازنده پیش رفت.

او ادامه داد: البته موضوع پیچیده‌ای است که با صبر و حوصله و تحمل باید با آن برخورد کرد اما از آن‌جا که جهت آن درست است، ما به آینده و نتیجه آن هم خوشبین هستیم. گاهی این فرایند کند می‌شود و گاهی شتاب بیش‌تری می‌گیرد، اما در مجموع نسبت به نتیجه نهایی آن خوشبین هستند.

صالحی هم‌چنین در مورد اشتراک مواضع ایران و روسیه در مورد سوریه گفت: اشتراکات ما بسیار فراوان است و با روسیه توافق‌نظر داریم، همانطور که ایران بارها اعلام کرده است، موضوع سوریه باید به صورت سوری‌ ـ سوری حل شود نه با دخالت دیگران. متاسفانه شاهدیم عده‌ای مخالفان دولت سوریه را مسلح کرده‌اند و نیروهایی را به سوریه فرستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند که این کشور فرصت پیدا کند تا اصلاحاتی را که مدنظر دارد را عملی کند. سوریه باید این فرصت را داشته باشد که دولتمردان آن بتوانند به وعده‌هایی که داده‌اند، عمل کنند و پاسخگو باشند، اما این فرصت را به طرق مختلف از دولت سوریه دریغ می‌کنند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: امیدواریم با توجه به پیشنهاد جدید روسیه در مورد برگزاری نشست در مورد بحران سوریه بتوانند کشورهای دعوت شده با طرح کوفی‌عنان همراهی کنند و به گونه‌ای عمل شود و برون‌رفت مسالمت‌آمیزی در بحران سوریه ایجاد شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما خواستار توقف کشتار در سوریه هستیم و امیدواریم دیگران شرایط را به گونه‌ای فراهم نکنند که این بحران و کشتار روز به روز بیش‌تر شود. این برخلاف اظهاراتی است که انجام می‌دهند. از سوی دیگر می‌گویند نمی‌خواهند در سوریه کشتار اتفاق بیفتد اما از طرف دیگر اسلحه صادر می‌کنند و از مرزهای مختلف نیرو به سوریه می‌فرستند. این‌ها کاملا در تناقص با ادعاها و شعارهایی است که می‌دهند. به گزارش ایسنا، صالحی در ابتدای این نشست، ضمن خیرمقدم به همتای روس خود، با اشاره به مذاکراتش با وی گفت: جلسه بسیار مفید و خوبی بود. موضوعات مربوط به مسائل دو جانبه، تحولات منطقه‌یی و نشست آتی ایران و ۱+۵ در مسکو، مرور شد.

وی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و روسیه گفت: این روابط در بعد تجاری و اقتصادی نسبتا خوب است. حجم تجاری روابط حدود سه میلیارد دلار است که امیدواریم با اراده‌ای که بین رییسان‌جمهور دو کشور وجود دارد، این حجم را هرچه زودتر ارتقا دهیم.

صالحی با اشاره به دیدار پوتین و احمدی‌نژاد در پکن، گفت: موضوعات مربوط به روابط دوجانبه در این ملاقات به تفصیل مرور شده است. ما پیگیر توافقات این نشست هستیم.

او موضوع سوریه را یکی از مباحث عمده مطرح شده در گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه روسیه دانست و افزود: با توجه به اهمیت و حساس بودن موضوع سوریه که تبدیل به یک بحث بین‌المللی شده است، به تفصیل در این باره گفت‌وگو شد.

لاورف:نمی‌خواهیم سوریه از هم بپاشد

فارس نیز نوشت: وزیر خارجه روسیه گفت که کشورش نگران مردم سوریه است و نمی‌خواهد که این کشور از هم بپاشد و افزود: برخی از کشورها به دنبال پیاده کردن مدل لیبی در سوریه هستند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که به تهران سفر کرده بعد‌از‌ظهر امروز (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با علی‌اکبر صالحی همتای ایرانی خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهایش با صالحی پرداخت و سپس به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
خبرنگاری از وزیر خارجه روسیه پرسید که حمایت مسکو از بشار اسد تا کجا ادامه خواهد یافت؟ که وی در این باره خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده‌ام که مواضع ما مبنی بر حمایت از بشار اسد و یا شخص دیگری نیست، بلکه ما نگران سرنوشت مردم و کشور سوریه هستیم و نمی‌خواهیم این کشور از هم بپاشد.
وی سوریه را کشوری خواند که به لحاظ مذهبی و قومی ساختار پیچیده‌ای دارد و گفت: ما نمی‌خواهیم که منطقه از این جهت صدمه ببیند و این در حالی است که برخی، سناریو‌های دیگری را پیگیری می‌کنند و می‌خواهند مدل لیبی را در سوریه پیاده کنند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به پیامد‌های حاصل از بحران لیبی خاطرنشان کرد: اتباع خارجی در لیبی در رنج به سر می‌برند و یکی از اتباع روسیه نیز در لیبی بازداشت شده است و به اعتقاد ما شورای امنیت باید به این اقدام واکنش نشان دهد.

لاوروف بار دیگر با تاکید بر اینکه کشورش از هیچ شخص خاص و رژیمی در سوریه حمایت نمی‌کند، عنوان کرد: ما از مردم و کشور سوریه حمایت می‌کنیم که یکی از محورهای ثبات در منطقه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ابتکار عمل روسیه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی در خصوص بحران سوریه در مسکو یادآور شد: آماده‌ایم که این نشست را در جای دیگری برگزار کنیم. مواضع ما و ایران در این زمینه مشترک است. ما خواستار حمایت همه بازیگران و طرف‌ها از اجرای طرح کوفی عنان هستیم.

لاوروف با یادآوری این نکته که برخی، تلاش‌هایی را صورت می‌دهند تا طرح کوفی عنان به نتیجه نینجامد، اظهار داشت: اخیراً حملاتی به مدارس و ساختمان‌های اداری صورت گرفت. به اعتقاد ما هرگونه خشونت باید متوقف شود و تلاش‌ها برای عدم موفقیت طرح عنان تحریک‌آمیز است و طرف‌های درگیر در مناقشه سوریه باید خشونت را متوقف کنند.

وی ادامه داد: ما خواستار دعوت از همه بازیگران خارجی دخیل در اوضاع سوریه و در مرحله اول همه بازیگران بین‌المللی در کنفرانس بین‌المللی پیرامون اوضاع سوریه هستیم. در نظر داریم ۱۵ کشور در این کنفرانس شرکت کنند و همه کسانی که در این نشست حضور می‌یابند، باید از طرح عنان حمایت کرده و به اجرای آن کمک کنند.

به گفته لاوروف هر بازیگر بین‌المللی باید از اهرم‌های خود استفاده کند تا نیروهای داخل سوریه پشت میز مذاکرات با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به کشورهایی که از یک سو عنوان می‌کنند که ما از طرح عنان حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر اعلام می‌کنند که این طرح با شکست مواجه می‌شود، اظهار داشت: باید حرف‌های آنها با عمل مطابقت کند.

وی بار دیگر اعلام کرد که موضع مسکو و تهران در خصوص سوریه یکسان است.

خبرنگاری نیز با اشاره به تحمیل قطعنامه‌هایی فراتر از سازمان ملل از سوی کشورهای غربی علیه کشورمان، موضع روسیه را در این زمینه جویا شد که لاوروف با بیان اینکه ما مخالف تحریم‌های یکجانبه‌ علیه هر کشوری اعم از ایران و کوبا هستیم، اظهار داشت: اگر جامعه بین‌المللی موضع واحدی داشته باشد در قطعنامه‌های شورای امنیت منعکس می‌شود.

وزیر خارجه روسیه تحریم‌های یکجانبه را دارای تاثیر سازنده و مثبت ندانست و افزود: البته عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از نظر ما درست نیست، ولی اگر تصمیم گرفتیم که به صورت دسته‌جمعی اقدام کنیم، نباید به اقدام یکجانبه متوسل شویم.

خبرنگار روسی از لاوروف درباره اظهارات هیلاری کلینتون که روسیه را متهم به تحویل بالگردهای نظامی به سوریه کرده سؤال کرد که وی اظهار داشت: نماینده پنتاگون بعد از این اظهارات عنوان کرد که هیچ اطلاعی در این زمینه ندارد. همه قراردادهای ما با سوریه در زمینه فنی و نظامی و در حوزه پدافند هوایی است و ما حقوق بین‌الملل را نقض نمی‌کنیم و هیچ سلاحی خلاف قوانین بین‌المللی به سوریه تحویل نمی‌دهیم.

وی افزود: این در حالی است که آمریکا اسلحه را در اختیار مخالفان دولت سوریه قرار می‌دهد که از آن در مبارزه با دولت سوریه استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر خارجه روسیه در ابتدای این نشست با اشاره به دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشست شانگهای در پکن اظهار داشت: پیرو آن دیدار من و وزیر خارجه ایران امروز با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردیم و در خصوص گسترش مبادلات تجاری به بحث و رایزنی پرداختیم و امیدواریم با برگزاری نشست کمیسیون مشترک تجاری دو کشور حجم مبادلات تجاری از ۳ میلیارد دلار کنونی نیز فراتر رود.

وزیر خارجه روسیه برگزاری نشست امنیتی سن پترزبورگ که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آن حضور داشت را مورد اشاره قرار داد و این نشست را موفق برشمرد.

لاوروف همچنین گفت که با صالحی درباره توافقات صورت گرفته در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو گفت‌وگو و تبادل نظر کرده است.

وی با بیان اینکه توجه ویژه‌ای را به موضوع سوریه مبذول کردیم، اظهار داشت: در خصوص کنفرانس بین‌المللی سوریه نیز بحث و تبادل نظر کردیم و علاقمند حل و فصل موضوعات دیگر منطقه از جمله مسئله فلسطین هستیم.

لاوروف تبادل نظر در خصوص نشست ۱+۵ در مسکو را از دیگر مباحثی عنوان کرد که با صالحی پیرامون آن گفت‌وگو کرده و افزود: معتقدیم که طرف ایرانی علاقمند یافتن راه حل‌هایی است که به پیشرفت در حل و فصل برنامه هسته‌ایش منجر شود.

وزیر خارجه روسیه عنوان کرد که ملاقات امروزش با صالحی به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مسکو کمک می‌کند.

لازم به ذکر است سرگئی لاوروف بعد از تهران و دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات کشورمان به منظور شرکت در نشست مربوط به افغانستان راهی کابل می‌شود.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.