صالحی خبرداد:آغاز اقدامات برای تاسیس دبیرخانه موقت نم/ استخدام جوانان در دبیرخانه

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران به دنبال ابتکار در نهضت جنبش عدم تعهد است، گفت: برپایی دبیرخانه موقت جنبش عدم تعهد در تهران از امروز آغاز شد و بنده به دنبال ساختمانی خارج از وزارت امور خارجه برای این دبیرخانه هستم.
به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه یکشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه دشمنان اقدامات زیادی انجام دادند تا اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد در تهران به خوبی برگزار نشود، گفت: با این وجود در مقایسه با پانزده اجلاس گذشته اجلاس شانزدهم تهران از نظر کیفی و کمی بسیار خوب برگزار شد.

صالحی همچنین با تقدیر از عملکرد رسانه ها در پوشش خبرها و برنامه های اجلاس عدم تعهد گفت: افکار عمومی نسبت به این اجلاس روشن و موضوعات آن به خوبی تبیین شد به گونه ای که همه اشراف و آگاهی خوبی در مورد جنبش عدم تعهد پیدا کردند.

وی افزود: با تلاش فراوانی که به عمل آمد ما شاهد بودیم که اجلاس در بهترین وضع و بالاتر از سطح متوسط ۱۵ دوره گذشته برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی خوش درخشید، الان ما باید از فضای جدیدی که ایجاد شده، حسن استفاده را بکنیم.

وزیر امور خارجه عملکرد جمهوری اسلامی ایران در اجلاس را دو وجهی ذکر کرد و گفت: یک وجه دیدگاههای خود کشور و وجه دیگر از جنبه ریاست برجنبش عدم تعهد بود از این جهت که نباید کشورها احساس کنند که بی طرفانه عمل نمی شود و سعی داریم نظریات خود را تحمیل کنیم.

وی افزود: در این نشست ما به خوبی این موضوع را مدیریت کردیم به گونه ای که موجب اذعان دیگر کشورها شد.

صالحی ایران را غیرمتعهدترین کشور دانست و با تاکید بر فضای باز آزاد اندیشی و بیان آزادانه مطالب در این نشست غیرمتعهدها گفت: در این نشست ها وزرای خارجه و روسا بسیار راحت مکنونات قلبی خود را بیان می کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اگر چه امریکا با واسطه و بی واسطه سعی در انصراف کشورها داشت، اما دیدیم که چه شرکت خوبی از اعضا به عمل آمد و من با بیش از ۶۳ وزیر خارجه صحبت کردم، ۳۰ نشست هم رئیس جمهور و ۱۸ دیدار هم مقام معظم رهبری داشتند.

صالحی دغدغه های پیش از اجلاس را تلاش سخت طرف مقابل برای شرکت نکردن اعضا و نیز مهلت کوتاه ۵ تا ۶ ماهه بنای ساختمانهای مورد نیاز ذکر کرد و با تقدیر از دست اندرکاران گفت: این خود دستآورد عظیم بود که واقعا باور نمی کردیم در این مدت ساختمان تمام شود.

وی دغدغه دیگر را تفرق آرا و تلاش برای تدوین بیانیه ای در شان جمهوری اسلامی ایران و در عین حال مورد توافق اعضا ذکر کرد و افزود: کار بزرگی انجام گرفت که مهمترین قسمت آن تهیه ۸ سند ماهوی بدون تحفظ بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود دستگاه دیپلماسی ایران را یکی از مقتدرترین دستگاه های دیپلماسی دنیا ذکر کرد و گفت: خود این که ایران همواره سر زبانهاست گویای فعال بودن در صحنه دیپلماسی است.

وی افزود: ما با گرفتن مجوز استخدام ۱۰۰۰ نفر می خواهیم جوانانی را به دبیرخانه موقت جنبش عدم تعهد تزریق کنیم تا با کمک ۶۰ تا ۷۰ کارشناسی موجود در مدت سه سال ریاست ایران، نیروهای جدیدی تربیت کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در آینده می خواهیم به سمت ایجاد ابتکارهایی در این جنبش برویم و از طرف دیگر با وجود بیداری اسلامی و تحولاتی که در جهان رخ داده است، ده سال آینده جهان به نوع دیگری خواهد بود که باید برای چالش های آینده خود را آماده کنیم و تطبیق دهیم.

وی با اشاره به آغاز کار برای تشکیل دبیرخانه موقت گفت: ما کار روی این دبیرخانه را از امروز آغاز کردیم و به دنبال ساختمانی خارج از وزارت امور خارجه برای آن هستیم و حتی در نظر داریم افرادی را از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آن جذب کنیم تا از هم اکنون چهره دبیرخانه ای به خود بگیرد.

صالحی خاطرنشان کرد:اگر در این سه سال خوب عمل کرد و توانست راهگشایی ایجاد کند، این امر خود می تواند توجیهی برای ایجاد دبیرخانه دائم باشد از این رو با امید فراوان شروع کردیم.
۲۷۲۷
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.