صالحی : ظرفیت‌های جنبش غیر متعهدها باید برای تحقق تساوی حقوق ملتها استفاده شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه درنخستین کنفرانس علمی بین‌المللی پیرامون جنبش غیرمتعهدها افزود: این جنبش پس از سازمان ملل بزرگترین و گسترده‌ترین تشکل بین‌المللی محسوب می‌شود و می‌تواند بستر مناسبی برای پیشبرد اهداف اعضای آن ایجاد کند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای جنبش غیرمتعهدها گفت: در صورت تشکیل یک دبیرخانه دائمی، می‌توان میزان اثرگذاری این جنبش را در عرصه بین‌المللی تقویت کرد؛ البته تحقق ایجاد یک دبیرخانه دایم ممکن است به سادگی قابل انجام نباشد و باید تلاش کنیم تا در آینده به جایی برسیم که بتوانیم این دبیرخانه را ایجاد کنیم.

صالحی شعار اصلی جنبش غیرمتعهدها را ‘مدیریت مشترک جهانی’ بیان کرد و گفت: دیگر وقت آن رسیده است که مدیریت جهان از اختیار برخی قدرت‌های خاص خارج شود و برای این منظور نیاز است که یک بازنگری جدی در ساختار مدیریت جهان شکل بگیرد.

وی گفت: اگر مدیریت جهان برپایه محبت، یکتاپرستی، معنویت و عدالت مبتنی گردد، در جهان شاهد عدالت و امنیت پایدار خواهیم بود.

وزیر امور خارجه افزود: با مطالعه تحولات جهان به خصوص در یک قرن گذشته و بعد از جنگ‌های منطقه‌ای و جهانی در طول این مدت، درمی‌یابیم که همه مشکلات جهان ناشی از نبود معنویت و توجه حاکمان و قدرتها به مسایل مادی بوده است.

صالحی در ادامه افزود: امروز فقط از شاخص‌های مادی برای تعیین میزان پیشرفت کشورها استفاده می‌شود و شاخص‌هایی مانند درآمد سرانه افراد و یا میزان درآمد کشورها ملاک قرار دارد در صورتی‌ که ملاکها و شاخص‌های اصلی باید مبتنی بر معنویت و انسانیت باشد و میزان عزت کشورها و ملتها با معیارهای معنوی و انسانی سنجیده شود.

وی اجلاس سران جنش غیرمتعهدها که قرار است دهه اول شهریورماه امسال به میزبانی تهران برگزار شود را حایز اهمیت فراوان دانست و گفت: این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که تحولات بسیاری در دو سال اخیر در منطقه رخ داده است و از این رو بررسی این تحولات می‌تواند مهمترین محورهای این نشست باشد.

وزیر امور خارجه گفت: اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران می‍‌تواند فرصت مغتنمی برای جمهوری اسلامی ایران باشد تا نقش سازنده خود را به بهترین شکل ممکن ارایه کند.

صالحی همچنین برگزاری کنفرانس علمی بین‌المللی پیرامون جنبش غیرمتعهدها را رویدادی مبارک خواند و اظهار امیدواری کرد که این کنفرانس بتواند بستر مناسبی برای برگزاری هرچه باشکوهتر اجلاس سران در تهران باشد.

سیام*۱۷۲۳*۲۰۲۳* ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۲۶۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.