صالحی عازم مصر شد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، هفدهمین نشست وزرای امورخارجه نم روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با حضور وزیران امورخارجه و نمایندگان ۱۲۰ کشور عضو و ۲۸ کشور و سازمان بین المللی دارای عضویت ناظر به همراه کشورها و سازمان های غیر عضو و برخی شخصیت های سیاسی و بین المللی مهمان از جمله دبیر کل و رییس کنونی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود.

هدف از برگزاری این نشست آماده سازی پیش از اجلاس سران نم که قرار است شهریور ماه امسال در تهران برگزار شود، است.

مصوبات این نشست در قالب یک سند نهایی به عنوان سند پایه به اجلاس آتی سران جنبش در تهران ارائه می شود.

همچنین این سند موضوع های منطقه ای و بین المللی را در زمینه های سیاسی و اقتصادی در چهارچوب تحولات جهانی، مسائل سیاسی منطقه ای در حوزه های خاورمیانه، آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و نیز مسائل مربوط به توسعه و حقوق بشر را شامل می شود.

قرار است علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخته و درحاشیه آن با شماری از وزرای امور خارجه عضو عدم تعهد دیدار و گفت وگو کند.

بررسی ‘چگونگی حمایت‌های بین‌المللی از فلسطین، اوضاع سوریه، عراق، سودان و اصلاح ساختار سازمان ملل متحد’ از جمله مورادی است که گفته شده از سوی وزیران خارجه شرکت‌کننده در این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

‘عمرو رمضان’ معاون وزیر امور خارجه مصر اعلام کرده در حاشیه این اجلاس کمیته ویژه‌ای برای کسب حمایت‌های بیشتر برای عضویت کامل فلسطین در سازمان یونسکو تشکیل جلسه خواهد داد.

در اجلاس سال گذشته وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در جزیره بالی اندونزی، تحولات شمال آفریقا و خاورمیانه، گرمایش زمین، امنیت غذا در جهان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در نشست سال گذشته، دو کشور فیجی و آذربایجان به عنوان دو عضو جدید این جنبش معرفی شدند که با اضافه‌ شدن آنها، تعداد کشورهای عضو جنبش غیر متعهد به ۱۲۰ عضو افزایش یافت که تقریبا بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد را شامل می شوند.

درحال حاضر مصر ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد که با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران نم در شهریورماه امسال درتهران، ریاست این جنبش به مدت سه سال به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود.

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سال ۲۰۰۹ به میزبانی مصر در شرم‌الشیخ برگزار شد.

در نشست سران نم در هاوانا، کشورمان آمادگی خود را برای میزبانی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد و بر این اساس شهریورماه امسال، تهران میزبان سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد(نم) است. اجلاس وزرای امور خارجه نیز هر سه سال یکبار و در فاصله دو اجلاس و در پایتخت یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

باتوجه به اینکه ۱۲۰ کشور از آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا در جنبش عدم تعهد عضویت دارند و ۱۵ کشور به عنوان عضو ناظر در اجلاس‌های مختلف آن شرکت می‌کنند، این جنبش یکی از مهمترین تشکل‌های بین‌المللی است که ا اتکاء به تعداد اعضای خود، ظرفیت بالقوه و بالفعل بالایی در تاثیرگذاری در معادلات جهانی دارد.

در حال حاضر، ۱۲۰ کشورعضو جنبش عدم تعهد، ۱۵ کشور ناظر و۱۷ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی حضور دارند ومصر ریاست این دوره را در اختیار دارد.

** وضعیت جغرافیایی شرم‌الشیخ

‘شرم‌الشیخ’ برای دومین‌بار است که میزبانی وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را برعهده می‌گیرد. تیرماه ۱۳۸۸ متکی، اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در شرم‌الشیخ برگزار شد.

شرم‌الشیخ (یا گاهی تنها «شرم») شهری ساحلی در نوک جنوبی شبه‌جزیره سینا در مصر میان جبل‌الموسی و دریای سرخ قرار دارد.

شرم‌الشیخ در موقعیت مهمی و در دهانهٔ خلیج عقبه قرار گرفته و میزبان پایگاهی برای نیروی دریای مصر است. این شهر در نیمهٔ دوم قرن بیستم دو بار و در مجموع برای ۱۶ سال در اشغال اسراییل قرار داشت.

اقتصاد منطقه پیش‌تر به ماهی‌گیری و کشتی‌رانی و اکنون متکی به جهان‌گردی است.

موقعیت استراتژیک این شهر سبب شد تا شرم‌الشیخ از یک روستای ماهیگیری به یک بندر مهم و پایگاه نیروی دریایی تبدیل شود. این شهر در بحران سال ۱۹۵۶ توسط اسراییل اشغال و در سال ۱۹۵۷ به مصر بازگردانده شد. بار دوم در سال ۱۹۶۷ توسط اسراییل اشغال شد و کنترل آن پس از صلح میان مصر و اسراییل در سال ۱۹۷۹ به مصر بازگردانده شد.

سیام*۲۰۲۳*

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۱۲۴۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.