صالحی: عمان حافظ منافع ایران در لندن و سوئد حافظ منافع انگلیس در تهران خواهند بود

علی‌اکبر صالحی در بازگشت از سفر دو روزه‌اش به کشورهای قبرس و قزاقستان، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اعدام چند تن از اتباعه ایرانی از سوی دولت عربستان تصریح کرد: وزارت امور خارجه اقدامات فراوان، تماس‌ها و پیام‌های متعددی در این زمینه ارسال کرد، اما این اتفاق تاسف‌بار اتفاق افتاد.

وی در ادامه تاکید کرد: برای اطمینان هموطنان باید بگویم که پارسال بیش از ۷۰۰ ایرانی از زندان‌های خارج از کشور از آسیای شرقی تا کشورهای حوزه خلیج فارس، به واسطه تلاش‌های وزارت امور خارجه آزاد شدند.

صالحی ادامه داد: در واقع یکی از ابتدایی‌ترین مسولیت‌های مجموعه‌های حقوقی و کنسولی و سفارتخانه‌ها، پیگیری امور ایرانیان خارج از کشور است، اما متاسفانه برخی هموطنان بدون توجه به برخی مسائل، اقداماتی انجام می‌دهند که خود را در شرایط سختی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه رقم آزادی ۷۰۰ ایرانی، رقم کمی نیست، افزود: این مساله نشان می‌دهد که وزارتخانه مشغول وظایف خود است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خطاب به شهروندان ایرانی گفت: از هموطنان خود می‌خواهیم تا در چارچوب قوانین کشورهایی که در آن زندگی می‌کنند، عمل کنند و خلاف آن عمل نکنند و یا برای خروج از کشور، اصولی را رعایت کنند و فکر نکنند می‌توانند هرچیزی را منتقل کنند و به لحاظ مالی به جایی برسند.

وی افزود: در عربستان ایرانی‌ای که به اعتبار زائر بودن و یا مسائل سیاسی و هر دلیل دیگری که غیر از جرم‌های عرف بین‌المللی اعدام شده باشد، نداریم.

وی ادامه داد: با عربستان دو الی سه توافقنامه در ارتباط با استرداد مجرمین پیشنهاد کردیم، انتقال محکومین و معازدت‌های حقوقی که عربستان هنوز مبنی بر موافقت خود بر این پیشنهادها اعلام نکرد و اگر موافقت صورت گیرد، خیلی از مسائل در بستری معلوم قرار می‌گیرد و اگر مجرمی هم باشد، می‌تواند در ایران محاکمه شود و یا همین جا دوره محکومیتش را بگذراند.

صالحی بیان کرد: شرایط با عربستان، شرایط پیچیده‌ای شده و این مساله هم مزید برعلت شده است و موجب واکنش‌هایی شده. امیدواریم که کسانی که به حق واکنشی نشان می‌دهند، خودشان بگویند که باید چه کاری انجام داد. ممکن است کاری را باید انجام می‌دادیم ولی به ذهنمان نرسید.

وی ادامه داد: همین که یک اعتراض مطرح شود، نشان همبستگی مردم است، اما اعتراض کافی نیست و باید بگویند بیش از آنچه که انجام دادیم، باید چه می‌کردیم.

صالحی درباره دعوت از پادشاه عربستان برای حضور در کنفرانس سران جنبش عدم تعهد که دهه اول شهریورماه در تهران برگزار خواهد شد، گفت: دعوت شدند و دعوتنامه تقدیم خواهد شد. وزیرامور خارجه کشورمان درباره حضور ایران در کنفرانس درباره سوریه نیز تصریح کرد: این مساله هنوز معلوم نیست.

وی همچنین درباره نتایج بررسی وضعیت ایرانیان مقیم انگلیس در دیدارش با همتای انگلیسی‌اش در حاشیه نشست کابل بیان کرد: کشور عمان حافظ منافع ایران و سوئد حافظ منافع انگلیس خواهد بود. وزارت امور خارجه ایران اقداماتی را انجام خواهد داد تا هموطنان ما در انگلیس با سهولت بیشتر و کمترین مشکل کارهای کنسولی‌شان را پیگیری کنند.
۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.