صالحی: پادشاه عربستان به نشست «نم» دعوت شده

صالحی در جمع خبرنگاران در مورد پیگیری و اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص اعدام اتباع ایرانی در عربستان گفت: ما از وقوع این اتفاق متأسفیم. وزارت خارجه در مورد شهروندان دستگیر شده ایرانی در عربستان تماس‌ها و پیگیری‌های متعددی را انجام داد ولی به هر حال این اتفاق تأسف‌بار رخ داد.

وزیر امور خارجه گفت که هیچ ایرانی به اعتبار زائر بودن و مسائل سیاسی در عربستان اعدام نشده است و افزود: پادشاه عربستان به نشست “نم” دعوت شده است.

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی در پایان سفر دو روزه خود به قبرس و قزاقستان در بازگشت به تهران در جمع خبرنگاران در مورد پیگیری و اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص اعدام اتباع ایرانی در عربستان گفت: ما از وقوع این اتفاق متأسفیم. وزارت خارجه در مورد شهروندان دستگیر شده ایرانی در عربستان تماس‌ها و پیگیری‌های متعددی را انجام داد ولی به هر حال این اتفاق تأسف‌بار رخ داد.

وی گفت: سال گذشته ۷۰۰ ایرانی زندانی در کشورهای مختلف جهان با رایزنی‌های وزارت خارجه آزاد شدند.پیگیری امور ایرانی‌های خارج از کشور یکی از کارهای روزمره وزارت امور خارجه است.

صالحی با تأکید بر اینکه یکی از ابتدایی‌ترین وظایف مجموع بخش‌های کنسولی وزارت امور خارجه و سفارت‌‌خانه‌ها پیگیری امور مربوط به ایرانیان خارج از کشور است تصریح کرد که متأسفیم که برخی از هموطنان ما بدون توجه به برخی مسائل و رعایت ضوابط و قوانین اقداماتی را انجام می‌دهند که در شرایط سخت قرار می‌گیرند.

وی افزود: وقتی در شرایط دشوار قرار می‌گیرند می‌خواهند که دنیا بسیج شود و مشکل آن‌ها را حل کند زمانی هم که از آنها سؤال می‌شود که چرا این کارها را انجام داده‌اند می‌گویند گمراه شده‌ایم.

صالحی از ایرانیان خواست که در هر جایی که زندگی می‌کنند در چارچوب قوانین همان کشور عمل کنند.

وی گفت: وقتی ایرانیان می‌خواهند سفر کنند به اعتبار اینکه می‌خواهند سود ببرند هر چیزی را حمل نکنند.

صالحی با بیان اینکه در عربستان هیچ ایرانی که زائر بوده و یا موضوع سیاسی داشته است اعدام نشده عنوان کرد وزارت خارجه برای استرداد مجرمان معاضدت حقوقی و انتقال مجرمان امضای توافق‌نامه‌ای را به عربستان پیشنهاد داده است ولی آنها هنوز موافقت خود را اعلام نکرده‌اند.

وی افزود: اگر این توافقنامه امضا شود خیلی از مسائل در مسیر مشخص قرار خواهند گرفت و اگر مجرمی وجود داشته باشند به ایران مسترد خواهند شد تا محکومیت خود را در کشور ایران طی کنند.

صالحی با بیان اینکه شرایط ما با عربستان پیچیده شده است، اظهار داشت: این مسائل موجب واکنش‌هایی در خارج از کشور شده است.امیدواریم که عزیزانی که واکنش به حق نشان می‌دهند به وزارت خارجه بگویند که ما باید چه کاری انجام می‌دادیم شاید باید کاری انجام می‌شد اما به ذهنمان نرسیده است.

وی گفت: اعتراض خوب است و نشان از همبستگی دارد اما اعتراض کافی نیست و باید بگویند بیش از آن چه کاری ما باید انجام می‌دادیم.

صالحی در خصوص دعوت از پادشاه عربستان برای حضور در نشست نم تصریح کرد: وی دعوت شده است و دعوت‌نامه هم تسلیم می‌شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.