صالحی: ۱+۵ وفای به عهد کند

۰۶اردیبهشت،

23-375.jpg

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان از کشورهای ۱+۵ خواست با وفای به عهد نتیجه رایزنی‌های خود را با پایتخت‌های‌شان را اعلام کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای قلب آسیا با محوریت موضوع افغانستان به آلماتی سفر کرده در بدو ورود به این شهر در مصاحبه‌ای با اشاره به نشست‌های آلماتی ۱ و ۲ افزود: نشست آلماتی ۱، مبداء یک تحول و گفت‌وگو میان ایران و ۱+۵ بود و در آلماتی ۲ هم می‌شد قدمی به جلو برداشت.

وی افزود: حالا ۱+۵ باید با وفای به عهد از طریق تماس خانم اشتون با دکتر جلیلی نتیجه رایزنی‌های خود را با پایتخت‌ها اعلام کند.

صالحی با رد تقابل گفت که جمهوری اسلامی ایران، اهل تعامل و گفت‌وگو است و بایستی در گفت‌وگوها، عقلانیت و منطق حاکم باشد و امیدواریم ۱+۵ هر چه

زودتر به ادامه مذاکرات برگردد و نگذارند مذاکرات بیش از این طولانی شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به هدف سفرش به قزاقستان گفت: در سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای قلب آسیا در راستای تعمیق روابط میان کشورهای منطقه به رایزنی خواهیم پرداخت.

او با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در هر سه اجلاس این مجموعه که متشکل از حدود ۴۰ کشور و سازمان منطقه‌یی و بین‌المللی است، شرکت کرده؛ بررسی چگونگی استقرار صلح و ثبات در افغانستان را که تاثیرات آن بر جاهای دیگر مترتب می‌شود و نیز موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان را از دیگر اهداف این نشست دانست.

وی با اشاره به کارگروه‌های کارشناسی که روی نظرات و پیشنهادات مختلف جهت تصویب در جلسه وزیران خارجه کار می‌کنند، افزود: مسوولیت یکی از کارگروه‌ها با ایران است و جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند با ارائه نظرات خود تصمیمات و بیانیه اجلاس، متوازن و در جهت مصالح کشور افغانستان باشد و کسانی این‌جا را مبنای تحمیل آرای خود قرار ندهند.

صالحی اضافه کرد: در سخنرانی روز جمعه خود نظرات جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با حضور نیروهای بیگانه را بیان خواهیم کرد و خود ملت افغانستان بعد از سال ۲۰۲۴ تامین امنیت و اداره کامل کشور را به عهده خواهند گرفت و نیروهای خارجی برای حضور در آن کشور هیچ توجیهی نخواهند داشت.

او انجام ملاقات‌های دو جانبه در حاشیه نشست را از دیگر مواهب شرکت در این گونه اجلاس‌ها توصیف کرد و گفت: ایران و قزاقستان با توجه به اراده مسوولان دو کشور، در حال توسعه روابط تجاری و اقتصادی می باشند و روابط سیاسی دو کشور نیز مستحکم است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.