صالح آبادی: بورس نفت مستقل ایجاد نمی شود

۲۳ آبان ،

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اعلام کرد : بورس نفت مستقلی ایجاد نمی شود و اگر وزارت نفت در بورس انرژی فعال شود می توانیم تعیین کننده قیمت در منطقه باشیم.

به گزارش تفسیری واحد مرکزی خبر، علی صالح آبادی امروز درحاشیه اولین همایش بورس انرژی در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه نفت با توجه به شرایط کنونی ملاحظاتی وجود دارد و امیدواریم در آینده معاملات نفت را در بورس انجام دهیم.
وی افزود : عرضه کنندگان در حوزه های مختلف بورس کالا محدود می باشند اما در بورس انرژی همانند بورس کالا زیرساخت ها به گونه ای است که امکان فعالیت چندین عرضه کننده و خرید وجود دارد.
صالح آبادی تصریح کرد: در این بازار طراحی مبتنی بر سه اصل مترقی بودن ،  متنوع بودن و انعطاف پذیری است و امکان انجام معاملات به ریال و تسویه به ارز خارجی یا امکان انجام معامله و تسویه به ریال یا انجام معامله به ریال و تسویه به ریال در این بازار دیده شده است.
صالح آبادی تاکید کرد : اگر بخش بین المللی بورس انرژی هم راه اندازی شود می توانیم یکی از این روش ها را به کار بگیریم.
وی گفت: با توجه به جایگاهی که ایران در حوزه نفت و گاز و برق در منطقه دارد و تبادلات خوبی هم در این زمینه با کشورهای همسایه انجام می گردد ، بورس انرژی بستر مناسبی برای کشف قیمت برق برای مبادلات برون مرزی است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : قیمت برق برای مصرف کنندگان  پس از راه اندازی بورس انرژی تغییر نخواهد کرد و قیمت هایی که کشف می گردد در چارچوب قانون هدفمند یارانه ها بین تولیدکنندگان و شرکت های توزیع برق خواهد بود .
وی اظهار داشت: بورس انرژی در آینده علاوه بر معامله نفت و گاز و برق ، سایر انرژی هایی را که بر اساس مقررات پذیرش ، امکان پذیرش آنها وجود دارد ، نیز انجام می دهد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت : علاوه بر آن این بورس برای برق داخل نیز محمل مناسبی برای کشف قیمت است و در فاز اول با حوزه برق فعالیت خود راآغاز می کند و در بخش داخلی فعال می گردد و در مراحل بعدی بین المللی خواهد شد و در آینده معاملات نفت و گاز را ساماندهی خواهد کرد.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.