صباح زنگنه: سعی آمریکا انحلال حشد الشعبی به هر شکلی است

یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: انتساب حشدالشعبی به ایران یک فرار دیگر از مسوولیتی است که آمریکا به خاطر تخلفاتی که در عراق مرتکب شده، انجام می دهد و ادامه این وضعیت نیز شرایط خوبی برای بازگشت آمریکا به برجام فراهم نمی کند و به طور کلی آرامش را در غرب آسیا از بین می برد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سیاست های آمریکا در منطقه و درباره مسایل بین الملل اظهار کرد: آنچه اکنون دولت بایدن در سیاست خارجی خود نشان می دهد، ترکیب متفاوتی است با آنچه در زمان انتخابات گفته بود. اولا نسبت به بحث یمن تلاش می کند متحدانش در منطقه را از سقوط حتمی نجات دهد اما با یک نیت انسان دوستانه، تغییری در جهت گیری های استراتژیک انجام نمی‌شود. آمریکا می‌خواهد با خروج خود از بحث یمن از آبروریزی مشارکت تسلیحات آمریکایی در جنگ علیه مردم یمن بکاهد. آنها با آن همه تجهیزات نتوانستند در یمن موفق شوند و آن شرایطی که بن سلمان دنبال می کرده است را بتوانند محقق کنند از طرفی با قدرت گرفتن مردم یمن این عربستان است که اکنون در برابر پاسخ یمنی ها دارد مشکل پیدا می کند.

وی ادامه داد: امروز در داخل عربستان وضعیت نابه هنجاری به وجود آمده است و نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه به لحاظ نظامی و توان حفظ امنیت در داخل عربستان هم بن سلمان نتوانسته است کاری انجام دهد.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: آمریکا گفته است که تسلیحات نمی فروشد به عربستان، خوب اگر به فروش هم ادامه دهد تغییری در صحنه تجاوز به یمن ایجاد نمی کند. آنها جنبش انصارلله را از لیست تروریسم خارج کردند اما مقامات و سران و رهبران این جنبش را در همان لیست نگه داشته اند.

زنگنه درباره رویکرد بایدن به روابط با رژیم اسراییل تصریح کرد: نسبت به اسراییل هم تماس هایی بایدن داشته است ولی همچنان از عملکرد رژیم صهیونیستی در منطقه انتقادی را از سوی دولت آمریکا ندیدیم. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری اعلام کرد که جولان سرزمین تحت اشغال است اما در عمل ندیدیم که در این روند اتفاقی افتاده باشد و این حرف در حد شعار باقی مانده است.

وی با اشاره به رویکرد بایدن به مساله برجام و بازگشت به این توافق تصریح کرد: آمریکا گفته بود که به توافق بازمی گردد اما این اتفاق هم هنوز نیفتاده است. بایدن باید بداند که توافق هسته ای، چیزی نیست که آمریکا هر وقت دلش خواست بیرون برود و هر وقت خواست بازگردد. برگشت شرایطی دارد و واقعیت عضویت آمریکا در برجام صرفا با یک حرف محقق نمی شود. چهار سال تاخیر در انجام تعهدات و افزایش تخلف باید جبران شود و خسارات این دوران بازگردانده شود.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره پرونده جمال خاشقچی هم خاطرنشان کرد: معتقدم مجموع سیاست های اتخاذ شده از سوی آمریکا حتی نسبت به عربستان و پرونده جمال خاشقچی که صرفا برای چند نفر از نزدیکان بن سلمان محدودیت ایجاد کردند پاسخ جنایتی که عربستان مرتکب شده است را نمی دهد.

زنگنه درباره تحولات اخیر در عراق و حملات نیروهای آمریکایی به موضع حشد الشعبی در مرز با سوریه اظهار کرد: آمریکا در عراق در ۴۰ سال گذشته عملا اشتباه پشت اشتباه مرتکب شده است، از روی کار آوردن صدام تا سرکوب مبارزان عراقی و سکوت در حمله شیمیایی و حمله به کویت و سرکوب قیام مردم عراق. مردم عراق و مرجعیت شیعه با اقدامات آمریکا مخالفت کردند، اما نتیجه مهمی نگرفتند تا اینکه اشغال عراق توسط مقاومت مردم پایان یافت و آنها مجبور به ترک این کشور شدند. اما آنها باتقویت داعش به عراق برگشتند. اگر حمایت های آمریکا از داعش نبود این گروه تروریستی شکل نمی گرفت. اکنون مردم عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان هستند به ویژه بعد از ترور سردار شهید سلیمانی و شهید المهندس که با دستور مستقیم رییس جمهور آمریکا انجام شد. نیروهای آمریکایی باید با بعد از این منتظر پاسخ مردم عراق باشند.

وی گفت: حضور دولتی که به طرف آمریکا گرایش شدید دارد و تسلیم دستورات آمریکاست، معلوم است که نتیجه نمی دهد و اوضاع در عراق حالت ثبات و استقرار پیدا نخواهد کرد. آمریکا سعی دارد به هر شکلی حشد الشعبی را منحل کند در حالی که آن تشکیلات رسمی و دولتی و مردمی زاییده فتوی مرجعیت بوده و هست. این رفتار پاسخ نمی دهد و وضعیت را متشنج خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.