صداهایی که شنیدید صدای شکسته‌شدن دلها بود

جام جم آنلاین: در پی سخنان چندی پیش وزیر اقتصاد کشور و تاکید وی بر رتبه هفدهم اقتصاد کشور رییس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده است. سبزعلیپور با اشاره به سخنان شمس الدین حسینی که گفته بود: چرا وقتی می‌گوییم ایران رتبه‌ی هفدهمین اقتصاد دنیا را دارد، جیغ بعضی‌ها در می‌آید؟ گفت: آقای وزیر اشتباه نکنید، صداهایی که شنیدید جیغ نبود، بلکه صدای شکسته‌شدن دلها بود.

به گزارش تابناک، محمدرضا سبز‌علیپور افزود: هم‌چنان‌که قبلا نیز گفتم ظاهرا فرمایشات تعجب برانگیز و ارائه‌ی آمار‌های منحصر‌به فرد وزیر محترم اقتصاد تمامی ندارد و من نمی‌دانم که چرا ایشان این‌قدر تاکید و پافشاری می‌کنند که «اقتصاد ایران هفدهمین رتبه را در بین کشور‌های جهان دارد» و به هر قیمتی که شده می‌خواهند آمار و نظرات خود را به همه تحمیل و بقبولانند!؟

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای حسینی! در این‌که حضرتعالی عالی‌ترین مقام وزارت اقتصاد و دارایی هستید، شکی نیست. هم‌چنین در این‌که شخصی توانمند و مستعد هستید باز هم شکی نیست، زیرا اگر غیر از این می‌بود، چند پست حساس دیگر از جمله سخنگوی اقتصادی دولت دهم را بر دوش شما نمی‌گذاشتند، اما اینها دلیل نمی‌شود که همه مردم بی‌چون و چرا چشم بسته فرمایشات، دیدگاه‌ها و آمارهای جنابعالی را بپذیرند و در غیر این صورت در مظان برخی از اتهامات از جمله همراهی با دشمنان و بدخواهان ایران قرار می‌گیرند یا به قول آقای دکتر بهمنی ریاست محترم بانک مرکزی، منتقدین تیم اقتصادی دولت افرادی بی‌سواد هستند.

او ادامه داد: آیا اگر صاحب‌نظران اقتصادی کشور یا شخصی همانند بنده که سوابق سیاسی و اقتصادی‌ام از دید مسوولین ارشد نظام پنهان نبوده و یا برخی از رسانه‌ها راجع به فرمایشات و آمارهای ارائه‌شده توسط جنابعالی و یا سایر اعضاء تیم اقتصادی دولت تحقیق، اظهار‌نظر و یا انتقاد کنند، عامدانه به دنبال مانع‌تراشی برای رشد اقتصاد ایران و رفتار خصمانه محکوم و یا جاهلانه در زمین دشمن بازی کرده و جزو بدخواهان ایران بوده‌اند؟ آیا مگر ایران و نظام جمهوری اسلامی فقط در وجود شما خلاصه می‌شود که منتقدین خود را در برابر ایران و نظام قرار می‌دهید؟

وی افزود: اصلا دلیل این‌که اینقدر پافشاری می‌کنید که «اقتصاد ایران هفدهمین رتبه را در جهان دارد» چیست؟ آیا با این فرمایشات می‌خواهید جایگاه ایران را مثلا بالا ببرید یا این‌که اصرار دارید تا جایگاه خود را به عنوان هفدهمین وزیر اقتصاد جهان به رخ وزرای اقتصاد و مقامات سایر کشور‌های دنیا بکشید؟ محض اطلاع جنابعالی باید عرض کنم که شأن و جایگاه ایران و ایرانی خیلی بالاتر از این حرف‌ها و اعداد و ارقام است. پس ظاهرا موضوع این نیست، اما اگر بحث خودتان در میان است آیا چنانچه بگوییم و کتبا هم اعتراف کنیم که شما اولین وزیر اقتصاد جهان هستید، پرونده رتبه‌بندی ایران را می‌بندید؟

وی گفت: فرموده‌اید که حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌ی خارجی جذب کرده و از این بابت ایران سومین کشور خاورمیانه است. اولا به جای ارائه‌ی اعداد و ارقام بفرمایید که این مبالغ در کجاها و چه پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری شده؟ دوما در مقایسه با آن دو کشور دیگر خاورمیانه و یا برخی دیگر از کشور‌های جهان که به اندازه‌ی یکی از استان‌های ایران مساحت و جمعیت هم ندارند، آن‌چنان رقم بالایی جذب نشده و دست آخر این‌که شق‌القمر نکرده‌اید که به همه فخر می‌فروشید، بلکه به عنوان وزیر اقتصاد، بخش کوچکی از وظایفتان را انجام داده‌اید.

علیپور خاطرنشان کرد: ظاهرا جنابعالی از پست و جایگاه عالی وزارت اقتصاد و دارایی ایران فقط امضای اسکناس‌های کشور، عزل و نصب مقامات وابسته (از جمله مقامات عالی پولی و بانکی، گمرکی و مالیاتی، خصوصی‌سازی و اموال تملیکی و …) و حضور در نشست‌ها و جلسات داخلی و خارجی را در دستور کار خود قرار داده و وقتی را صرف سایر وظایف‌تان نمی‌کنید یا این‌که آنها را جدی نمی‌گیرید که اگر این‌چنین نبود‌، وضعیت ارز و سکه، تورم، ارزش پول ملی، بانک‌های کشور و … دهها مورد دیگر به این وضع نبود.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران در ادامه خطاب به وزیر اقتصاد اظهار کرد: من باز هم تعجب می‌کنم که چرا زمانی‌که می‌خواهید از خودتان تعریف و تمجید کرده و اقتصاد ایران را مطلوب جلوه دهید همه کشور‌های دنیا را ورشکسته اعلام می‌کنید و آمار می‌دهید که علی‌رغم بحران اقتصادی جهان، وضعیت ما مطلوب بوده و صادرات کشور از نظر حجمی فلان درصد و از نظر ارزش مادی نیز فلان مقدار رشد داشته است، اما زمانی‌که اوضاع خراب می‌شود و در برابر انتقادات و سوالات مسوولین قرار می‌گیرید، سریعا می‌فرمایید که اقتصاد ایران مرتبط با اقتصاد بین‌الملل و متاثر از آن است و تاکید می‌کنید که بحران اقتصادی جهان و تحریم‌های بین‌المللی، وضعیت اقصتادی ما را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات موجود را برایمان به وجود آورده‌اند، اما حالا که خانم کریستین لاگارد _ رییس صندوق بین‌المللی پول _ دائما اعلام می‌کند که وضع اقتصادی جهان خراب و به همه مقامات کشور‌های دنیا هشدار می‌دهد تا تدبیری بیاندیشند، برعکس دنیا، ما تافته‌ای جدا بافته شده و اقتصاد‌همان هفدهم، جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی‌مان مطلوب و از کشور‌هایی هم‌چون استرالیا، هلند و آفریقای جنوبی و … هم جلوتر می‌‌افتیم. آیا این صحیح است که هر لحظه و به هر شکلی که دلتان می‌خواهد، اقتصاد داخلی و بین‌المللی را تفسیر و از هم جدا و یا به هم گره می‌زنید؟

وی افزود: آیا کشوری که هفدهمین اقتصاد جهان را دارد، کارخانه‌هایش باید در حال ورشکستگی و نرخ بیکاری آن روز‌به‌روز افزایش یابد؟ مطالبات معوق بانک‌های آن حدود ۶۰ هزار میلیارد شده و فعالان اقتصادی آن کشور ممنوع‌الخروج و ارقام چک‌های برگشتی آن نجومی، تورم افسار‌گسیخته آن کمرشکن و ارزش پول ملی به نصف کاهش یافته و … دهها مورد دیگر وجود داشته باشد؟! پس هرگاه درآمد سرانه‌ی ایران را به رتبه‌ای پایین‌تر از ۲۰ و نرخ تورم کشور را به رتبه‌ای بالای ۱۵۰ در بین ۱۸۵ کشور جهان رسانیدید، آنگاه فخر‌فروشی کنید. در غیر این صورت انتقاد صاحب‌نظران و دلسوزان ایران از شما پابرجا خواهد بود و رفتار و فرمایشات جنابعالی دل آنان و سایر دردمندان نظام را خواهد شکست که مطمئنا صدای شکسته‌شدن دل آنان به صورت جیغ به گوش شما خواهد رسید که شاید این جیغ‌ها مزاحم خواب و آسایش حضرتعالی شود.

او ادامه داد: بدون هیچ دلخوری مرحمت فرموده توصیه این برادر خود را پذیرا باشید و با همدلی، دید ملی و اعمال مدیریت صحیح و بهره‌مندی از افراد و مدیران دلسوز و متخصص و کارآمد، مشکلات اقصتادی ایران را رفع، اوضاع معیشتی مردم را در حد و لیاقت ایران و ایرانی ارتقاع و جایگاه اقتصادی ایران را به بهترین و بالاترین رتبه‌ی جهانی برسانید تا مردم قدرشناس از شما و همکارانتان در تیم اقصتادی دولت تعریف و تمجید کرده و مجسمه بزرگواران و خادمان واقعی کشور را در سراسر ایران پایه‌ریزی کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.