صدها هزار نفر از کارگران و کارمندان انگلیسی فردا اعتصاب می کنند

به گزارش ایرنا، چند اتحادیه صنفی انگلیس ماه گذشته و پس از نظرخواهی از اعضای خود طرح برگزاری اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه را تصویب کرده بودند.

کارکنان و اساتید دانشگاه ها، کارکنان بخش بهداشت و درمان، کارکنان اداره مهاجرت و کارکنان برخی دیگر از بخش های عمومی و دولتی انگلیس آمادگی خود را برای اعتصابی ۲۴ ساعته اعلام کرده اند.

اتحادیه های صنفی انگلیس پیش بینی کرده اند که حدود ۴۰۰ هزار نفر در اعتصاب فردا مشارکت کنند.

همزمان با برگزاری این اعتصاب، جلسات سخنرانی، تجمع و راهپیمایی های اعتراضی متعددی نیز در شهرهای مختلف انگلیس برگزار خواهد شد.

چند تظاهرات اعتراضی نیز در مرکز شهر لندن سازماندهی شده است که اقشار مختلف مردم و اعضای اتحادیه های صنفی و کارگری در آنها شرکت خواهند کرد.

مسیرهای تظاهرات فردا در پایتخت انگلیس به گونه ای انتخاب شده است که شرکت کنندگان بتوانند با عبور از مقابل پارلمان، دفتر نخست وزیری و وزارتخانه های دولتی صدای اعتراض خود را به گوش مقامات و نمایندگان برسانند.

نکته جالب توجه در تظاهرات اعتراضی روز پنجشنبه حضور هزاران نفر از افسران پلیس انگلیس می باشد که قرار است با عبور از مقابل وزارت کشور، پارلمان و دفتر نخست وزیری به سیاست های دولت ائتلافی این کشور در زمینه کاهش بودجه پلیس اعتراض کنند.

بر اساس اعلام ‘فدراسیون پلیس’ انگلیس، مهمترین نهاد صنفی نیروهای پلیس، هزاران نفر از افسران پلیس انگلیس و منطقه ولز در این تظاهرات شرکت خواهند کرد تا به کاهش ۲۰ درصدی بودجه پلیس اعتراض کنند.

بر اساس قانون، ماموران نظامی و انتظامی در انگلیس حق برگزاری اعتصاب ندارند ولی افسرانی که فردا روز کاری شان نیست می توانند در تظاهرات اعتراضی شرکت کنند.

یک سخنگوی ‘فدراسیون پلیس’ به ایرنا گفت: افسران پلیس با تظاهرات اعتراضی خود قصد دارند این پیام روشن را به گوش مقامات دولتی برسانند که کاهش نامناسب بودجه نیروهای پلیس نه تنها به خدمات ارائه شده لطمه می زند بلکه باعث تضعیف روحیه و انگیزه ماموران و به خطر افتادن امنیت مردم می شود.

وی افزود: کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بودجه پلیس که به بهانه کاهش کسری بودجه و بدهی های دولتی انجام می شود، نه تنها نفعی برای جامعه ندارد بلکه باعث افزایش جرم و جنایت و قانون گریزی می شود.

به گفته این سخنگو، افسران پلیس در نقاط مختلف کشور از برگزاری راهپیمایی حمایت کرده اند ولی بسیاری از آنان به دلیل اینکه روز پنجشنبه در حال انجام وظیفه هستند، نمی توانند شخصا در این راهپیمایی شرکت کنند.

وی تصریح کرد: کارکنان پلیس همچنین از عدم افزایش حقوق و مزایا و تغییرات پیشنهادی دولت برای صندوق های بازنشستگی ناراحت هستند.

اتحادیه صنفی یونایت، اتحادیه صنفی ‘پی سی اس’ و تشکل موسوم به ‘ائتلاف مقاومت درباره کاهش بودجه های عمومی’ از سازمان دهندگان اصلی اعتصاب و تجمعات فردا هستند و روز پنجشنبه را ‘روز اقدام’ نام گذاری کرده اند.

این اعتصاب سراسری دقیقا یک روز پس از سخنرانی تشریفاتی الیزابت دوم ملکه انگلیس در پارلمان این کشور، برگزار می شود که طی آن برنامه هایی را که از سوی دولت این کشور برای یک سال آینده تعیین شده بود، اعلام کرد.

اتحادیه ملی معلمان انگلیس نیز اعلام کرده است با اینکه اعضای این اتحادیه در روز دهم ماه مه قصد اعتصاب ندارند ولی از اقدام دو اتحادیه صنفی دیگر برای برگزاری اعتصاب حمایت می کنند.

تشکل های صنفی معلمان در نشست سالانه خود که ماه گذشته برگزار شد، اعلام کردند که در اعتراض به سیاست های اقتصادی و آموزشی دولت در تابستان و یا پاییز امسال دست به اعتصاب سراسری خواهند زد.

در اواخر پاییز سال گذشته حدود دو میلیون کارمند و کارگر بخش های عمومی و دولتی انگلیس در یک اقدام هماهنگ به مدت ۲۴ ساعت دست از کار کشیدند و اکثر فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی این کشور را به حالت تعطیل درآوردند.

محور اصلی اعتراض کارکنان بخش های عمومی و دولتی انگلیس به برنامه دولت ائتلافی برای ایجاد تغییر در صندوق های بازنشستگی است.

مذاکرات طولانی نمایندگان دولت و اتحادیه های کارگری برای حل اختلافات موجود در مورد صندوق های بازنشستگی هنوز به نتیجه نرسیده است و بسیاری از اتحادیه ها از این اصلاحات نگران هستند.

دولت انگلیس قصد دارد سن بازنشستگی را در بخش های خدمات عمومی از ۶۰ سال به ۶۸ سال افزایش دهد و همزمان حق بازنشستگی پرداختی از سوی کارگران و کارمندان را نیز حدود سه درصد افزایش دهد.

اتحادیه های صنفی و کارگری انگلیس معتقدند تغییرات پیشنهادی دولت برای صندوق های بازنشستگی به معنای این است که کارکنان باید پول بیشتری به صندوق بریزند، سال های بیشتری کار کنند و در نهایت هنگام بازنشستگی، مستمری کمتری دریافت کنند.

سیاست ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی انگلیس که با کاهش اعتبارات عمومی و کمک های دولتی به صندوق های بازنشستگی همراه بوده، طی یک سال و نیم گذشته با مخالفت های گسترده اتحادیه های صنفی و کارگری این کشور مواجه شده است.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۳۲۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.