صدور مجوز برای تجاری‌سازی پروتز پنجه کامپوزیتی ایرانی/آمادگی دو کشور برای خرید

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از الیاف کربنی، آلومینیوم و رزین پروتز پنجه کامپوزیتی را در کشور عرضه کردند که قابل استفاده برای افراد معلول دارای قطع عضو اندام تحتانی به خصوص قطع عضو زیر زانو است.

نیما جمشیدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و تولید پروتز “پنجه کامپوزیتی” در این شرکت، افزود: این پروتز از جنس الیاف کربنی اپوکسی، آلومینیوم و رزین تهیه شده است که نمونه آن تنها توسط یک شرکت آمریکایی تحت عنوان True step تولید شده که از نوع پروتزهای ذخیره کننده و بازگرداننده انرژی است.

وی با بیان اینکه این پنجه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آنها وظیفه خاصی را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: نمونه‌های دیگری از این پروتزها در دنیا نیز وجود دارد، با این تفاوت که مکانیزم آنها ثابت است  و از قطعات فلزی استفاده شده  و به گونه‌ای طراحی شده است که قطعات آن بعد از مدتی در اثر فشار تخریب می‌شوند، اما نمونه تولیدی ما و نمونه آمریکایی به‌گونه‌ای ساخته شده که سیکل خستگی طولانی‌تری داشته و تخریب نمی‌شوند.

جمشیدی به بیان عملکرد این پنجه اشاره کرد و توضیح داد: این پنجه در اولین لحظه تماس با زمین انرژی فرد معلول را ذخیره کرده و در لحظه جدا شدن از زمین انرژی را به فرد باز می‌گرداند؛ در نتیجه معلول، سیکل گام‌برداری را به صورت نرم‌تر و راحت‌تر طی می‌کند و باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش آسیب می‌شود.

به گفته مجری طرح، کاربرد این محصول در افراد معلول دارای قطع عضو اندام تحتانی به خصوص قطع عضو زیر زانو است.

این محقق خاطر نشان کرد: عملکرد این دستگاه مبتنی بر طراحی پنجه و مواد کامپوزیتی مورد استفاده برای تولید این محصول است. در این فناوری، در هر کدام از قسمت‌های این پنجه از جنس‌های مختلفی از جمله کامپوزیت دو جزیی کربن اپوکسی، آلومینیوم، پلاستیک فشرده و ورق ۳۷ St استفاده می‌شود. پنجه کامپوزیتی به دلیل دارا بودن خاصیت انعطاف‌پذیری، سوپینیشن (Supination)  (در هنگام راه رفتن یا دویدن، وزن بر روی قسمت خارجی پا قرار می­‌گیرد) و پرونیشن (Pronation) (زمان جدا شدن پاشنه از زمین) بیشتری را به هنگام راه رفتن بر روی سطوح نامسطح و سنگ‌ریزه‌ها برای کاربران فراهم می‌کند و سبب می‌شود که فرد دیرتر تعادل خود را از دست دهد.

وی، قیمت پایین‌تر و خدمات پس از فروش را از مزیای این محصول در مقایسه با محصولات مشابه خارجی دانست و ادامه داد: با توجه به بازار متقاضیان در مراکز درمانی و توانبخشی، انتظار می‌رود که موفق به افزایش ظرفیت تولید و فروش شویم؛ این محصول دو سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش خواهد داشت.

جمشیدی در مورد عملکرد این محصول نیز گفت: بخش فلزی پروتز وظیفه تکیه‌گاه اصلی را برای سایر قطعات کامپوزیتی ایفا می‌کند، به همین جهت سفت و سخت است و تا هنگام اعمال بارهای ضربه‌ای حین گام‌برداری، دویدن و پریدن‌ها، تغییر شکلی در آن ایجاد نشود.

مدیرعامل این شرکت در مورد چشم انداز آینده تولید پروتز پنجه کامپوزیتی نیز گفت: در حال پیگیر دریافت کارت بازرگانی و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای صادرات این محصول هستیم. از کشورهای ترکیه و عراق نسبت به خرید این محصول اعلام آمادگی کرده‌اند و نمونه‌هایی نیز ارسال شده است. بر این اساس در حال پیگیری دریافت تسهیلات تولید صنعتی از صندوق نوآوری و شکوفایی هستیم تا بتوانیم با ظرفیت بالاتری این محصول را تولید کنیم.

مدیرعامل این شرکت در مورد تسهیلات نمونه‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: ما تسهیلات نمونه‌سازی را به میزان ۹۶ میلیون تومان برای انجام تست خستگی، خرید دستگاه تست کنترل کیفیت جهت انجام تست‌های کنترل کیفیت و در نهایت اخذ مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی و ورود به بازار دریافت کردیم.

جمشیدی در مورد ارزش‌آفرینی‌های این محصول نیز خاطرنشان کرد: تولید پروتز پنجه کامپوزیتی ارزش افزوده زیادی شامل اشتغال‌زایی و کارآفرینی، جلوگیری از خروج ارز به وسیله کاهش واردات، افزایش توان تولید داخلی و خودکفایی برای کشور دارد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.