صدور مجوز برای ۲ شرکت فناوری بانکی

مدیر اداره پرداخت‌های بانک مرکزی با اشاره به اقدامات شرکت “شاپرک” برای احراز صلاحیت شرکت‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها گفت: همه شرکت‌ها در حال گذراندن مراحل آزمایشی هستند که پس از تأیید به آنها مجوز داده خواهد شد.
ناصر حکیمی در گفت‌وگو با فارس درخصوص اقدامات صورت گرفته برای بررسی شرکت‌های فعال در بخش فناوری اطلاعات بانک‌ها، اظهار داشت: شرکتی به نام “شاپرک” (شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارتی)تاسیس شده که در واقع وظیفه آن بررسی و احراز شرایط شرکت‌های جدید به وسیله آزمایش‌های فنی پیچیده‌ای است.
وی افزود: بعد از آنکه این شرکت‌ها شرایط لازم برای ادامه فعالیت را به دست آوردند، به آنها مجوز فعالیت داده می‌شود که بعد از آن مرتب تحت نظارت قرار می‌گیرند.
مدیر اداره پرداخت‌های بانک مرکزی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته برای بالا بردن ضریب امنیتی سیستم‌ها در مشکلات حتی اگر از ناحیه نیروی انسانی باشد مشکلی در سیستم ایجاد نمی‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدامات دیگر اتفاق مشابهی در شرکت‌هایی که با بانک مرکزی همکاری می‌کنند به وجود نخواهد آمد، گفت: با توجه به فعال‌شدن شرکت شاپرک، در حال حاضر همه شرکت‌ها در حال بررسی و گذراندن مراحل آزمایشی هستند که پس از اتمام این مراحل به آنها مجوز جدیدی داده خواهد شد.
حکیمی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح‌ها جلوگیری از بروز هرگونه اخلال در سیستم‌های اطلاعاتی بانک‌هاست که اجرای این برنامه‌ها برعهده شرکت شاپرک است.
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون با چند شرکت قرارداد جدید منعقد شده بیان کرد: فعلا با هیچ شرکتی قرارداد جدید منعقد نشده و تا شرکت شاپرک تنظیمات امنیتی را از این شرکت‌ها اخذ نکند، مجوز اتصال به شبکه را دریافت نمی‌کنند.
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: این شرکت‌ها چند ماه است که در حال آزمایش هستند و هنوز تاییدیه نهائی را نگرفته‌اند اما تا پایان اردیبهشت ماه دو شرکت مجوز فعالیت را دریافت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ۱۷شرکت در بخش فناوری اطلاعات با بانک‌ها و بانک مرکزی همکاری می‌کردند، گفت: مشخص نیست چند شرکت بتوانند در این آزمون امتیاز لازم را به دست آورند که در این صورت باید زیر مجموعه شرکت دیگری قرار بگیرند و یا اینکه اقدامات لازم را در جهت به دست آوردن استاندارد‌های مورد نظر انجام دهند.
حکیمی افزود: تلاش می‌کنیم شرکت‌هایی که هم‌اکنون در حال سرویس‌دهی هستند در مدت مشخصی آمادگی لازم را به دست آورند و با توجه به مذاکراتی که با شرکت‌ها داشتیم، همه آنها در حال فعالیت هستند اما تا زمانی که شرکتی شرایط لازم را احراز نکند اتصال آنها به شبکه ممکن نخواهد بود.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.