صدور مجوز معدن آهک در زیستگاه مرال‌ها در جنگلهای دره محمد آباد

دیده بان حقوق حیوانات:یک فعال حقوق محیط زیست با انتقاد از ارائه مجوز توسط محیط زیست برای اکتشاف معدن سنگ آهک دریکی از مهمترین زیستگاههای گونه در معرض تهدید مرال در علی آباد کتول گفت: اعتراض سازمان بازرسی به این اقدام محیط زیست راه به جایی نمی برد.

علی نقی مقصود لو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: عملیات اکتشاف سنگ معدن آهک در جنگل های دره محمد آباد در غرب علی آباد کتول با موافقت اداره کل محیط زیست استان گلستان در حالی آغاز شده که از یک ماه پیش چادر گاوبانگی برای حفاظت از گوزن های مرال در این منطقه بر پا شده است اما سر و صدای ناشی از فعالیت های اکتشافی معدن کاوان لحظه ای در منطقه قطع نمی شود.

به گفته وی، حدود ۳ سال من به همراه دیگر فعالان محیط زیست پیش فردی که خواستار اکتشاف سنگ معدن آهک در این منطقه بود و همچنین مسئولان و تمام کارکنان محیط زیست را متقاعد کردیم که این منطقه به لحاظ اکولوژیکی دارای ارزش بسیار بالایی است و نباید مجوز اکتشاف معدن در آن صادر شود.

مقصود لو اظهار داشت: اما از آنجایی که تصمیمات در محیط زیست معمولاً بر اساس سلیقه افراد است اداره کل محیط زیست استان گلستان چندی قبل مجوز اکتشاف سنگ معدنی آهک را در دره محمد آباد واقع در جنوب غرب فاضل آباد در منطقه جنگلی غرب شهرستان علی آباد کتول صادر کرده است.

این فعال حقوق محیط زیست با بیان اینکه مرالیکی از گونه های در معرض تهدید انقراض است و در لیست قرمز IUCN قرار دارد تصریح کرد: این منطقه یکی از بکرترین زیستگاههای این گونه با ارزش است و در حالیکه حدود ۱۰ ۱۵ سال گذشته با عبور از هر مسیر این منطقه می توانستیم گله های ۲۰ تایی این گونه را مشاهده کنیم در حال حاضر اگر هفته ها در منطقه جستجو کنیم تنها می توانیم یک رأس از این گونه را مشاهده کنیم.

وی با اشاره به افزایش ویلا سازی در روستا های اطراف این منطقه افزود: ساخت و ساز های بی رویه هم اکنون نیز جمعیت این گونه را به شدت در منطقه کاهش داده قطعاً با فعالیت های اکتشاف معدن که آلودگی صوتی و هوای بسیار بالایی دارد در آینده نزدیک دیگری اثری از این گونه در این منطقه نخواهیم دید.

مقصود لو با اشاره به افزایش رفت و آمد کامیون ها در این منطقه یاد آور شد: اینگونه فعالیت های توسعه ای در چنین منطقه بکری نه تنها مرال ها که سایر گونه های حیات وحش مانند پلنگ، کل و بز و گونه های گیاهی با ارزش و منحصر به فرد منطقه مانند زربین ، سرو شیراز، ارس و سرخدار را نابود می کند و در آینده نزدیک در این منطقه حتی یک پرنده هم پر نمی زند.

این فعال حقوق محیط زیست اظهار داشت: تا کنون سازمان بازرسی و حتی در مواردی نمایندگان مجلس و در بسیاری از مواقع فعالان محیط زیست نسبت به فعالیت های تخریبی درمناطق زیست محیطی اعتراض کرده اند اما به ندرت شاهد نتیجه بخش بودن این اعتراض ها و بررسی ها بوده اییم و غالباً قطار توسعه ناپایدار بدون توجه زیستگاهها ، حیات وحش و انسان های دوستدار محیط زیست مسیر خود را طی کرده و پشت سرش را هم نگاه نکرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.