صدور پروانه نمایش ضدگلوله، با ممیزی

به گزارش  باشگاه خبرنگاران نشست نقد و بررسی فیلم «ضدگلوله » با حضور مصطفی کیایی(نویسنده و کارگردان)،رضا رخشان(تهیه کننده)،نیما جعفری جوزانی(تدوینگر) و محمدرضا لطفی(مجری و منتقد) شب گذشته در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

مصطفی کیایی،کارگردان فیلم ضد گلوله، در خصوص شبیه پنداشتن فیلم ضدگلوله با فیلم لیلی با من است ، عنوان کرد: لیلی بامن است در این مسیر خط شکن و آغازگر راه بوده ناخود آگاه هر فیلمی در این فضا ساخته شود با آن مقایسه می گردد،اما قصه فیلم ما با لیلی بامن است کاملا متفاوت است و در واقع می توانم بگویم در تضاد است.

وی ادامه داد: در لیلی بامن است تلاش صادق برای کشته نشدن بود اما سلیم برای کشته شدن تلاش میکند .در ضدگلوله خبری از تحولات کلیشه ای نیست،شوخی ها و فضا به فیلم های مشابه نزدیک نمی شود و اساسا حرف فیلم چیز دیگری است.با این وصف می توانم بگویم فیلم ما به لحاظ بار قصه خط شکن بوده است.

کیایی  در خصوص انتخاب مهدی هاشمی برای نقش سلیم عنوان کرد:  در نسخه اولیه فیلمنامه سن بازیگران از جمله سلیم پایین تر بود و این شخصیت حدود سی تا سی و پنج سال سن داشت،فیلمنامه را رضا عطاران خوانده بود و خیلی این نقش را دوست داشت، اما به دلیل تعویق تولید این فیلم و شرو ع کار فیلم جددی عطاران این فرصت پیش نیامد.

وی ادامه داد: سن شخصیت ها را بالاتر بردیم و در آن مقطع اولین گزینه مهدی هاشمی بود که ابتدا همسر ایشان خانم آدینه گفتند که چون کار جنگی است بعید می دانم که هاشمی با توجه به شرایط سنی اش بتوانند بیایند.اما چند روز بعد خود هاشمی تماس گرفتند و گفتند که فیلمنامه را خوانده اند و دوست دارند در کار باشند.حضور مهدی هاشمی برای فیلم ما غنیمت بزرگی بود و باعث شد تا انگیزه های ما چند برابر شود.

کیایی تصرح کرد: در ابتدا هاشمی تصمیم داشتند تا نقش پرویز را بازی کنند،چراکه از لحاظ زمانی هم کمتر بود،اما من ایشان را مجاب کردم که نقش سلیم را بپذیرند.بعد از انتخاب آقای هاشمی به مسعود کرامتی رسیدیم و خانم ژاله صامتی را هم که از همان ابتدا در نظر داشتم،چراکه معتقدم یکی از بهترین بازیگران ایران است.

وی در خصوص حاشیه های زیاد فیلم پاسخ داد: بعد از جشنواره به ما اعلام کردند که فیلم پروانه نمایش دائم دارد و مشکلی برای اکران وجود ندارد،اما وقتی برای دریافت پروانه نمایش به ارشاد رفتیم آن را به ما ندادند و بعد گفتند که باید سکانس آخر را دربیاوریم تا پروانه نمایش صادر شود،اما ما به هیچ عنوان زیربار نرفتیم،چرا که معتقد بودم اگر این سکانس حذف شود تمام بار فیلم من از بین می رود

کیایی اظهار داشت : نمی دانم چرا ارشاد اصرار داشت که بگوید ضدگلوله پروانه نمایش دارد،ولی واقعیت چیز دیگری بود تا این که در نهایت ما حذف یکی،دو صحنه از سکانس آخر موفق به دریافت پروانه نمایش شدیم و فیلم را اکران کردیم.در واقع کمی ما کوتاه آمدیم و کمی هم ارشاد.

رضا رخشان تهیه کننده فیلم ضد گلوله، در خصوص پذیرفتن این فیلم به عنوان اولین تهیه کنندگی خود، گفت: زمانی که داستان را شنیدم موضوع ان مرا جذب کرد و باوجود اینکه کیایی نیز علاقمند به نگارش این فیلم نامه نبود چون معتقد بود که با فیلم لیلی با من است مقایسه خواهد شد اما به مرور زمان توانست با آن ارتباط برقرار کند.

وی در خصوص تغییر چندین باره اسم ضدگلوله پاسخ داد: نام ابتدایی فیلم همان طور که شما هم اشاره کردید بزن بریم بهشت بود که با همفکری کارگردان به این نتیجه رسیدیم که اسم زیاد جالبی نیست و شاید کمی فیلم را سطحی کند،در نیمه های راه به نام بسیار مرتبط با داستان فیلم یعنی غیرمجاز رسیدیم که ارشاد با این اسم موافقت نکرد و در نهایت چند روز مانده به جشنواره مجبور شدیم تا به دنبال اسم دیگری بگردیم که مصطفی ضدگلوله را پیشنهاد داد و در نهایت فیلم با همین نام راهی جشنواره و سپس اکران عمومی شد.به زعم من بهترین نام همان غیر مجاز برای این فیلم بود،اما متاسفانه دوستان ارشاد زیربار این اسم نرفتند.

رخشان در خصوص اکران همزمان این فیلم با فیلم کلاه قرمزی اظهارداشت:  فیلم به لحاظ برخورداری از فروش خوب اکران خوبی دارد و من نگران نیستم من از این همزمانی اکران ناراحت نیستم. ضد گلوله جای خود را در بین مردم باز کرده است

وی خاطر نشان کرد: بر این باورم که این موج آشتی مردم با سالن های سینما به فیلم ها کمک می کند،تنها ناراحتی من از این تداخل اکران کمبود سالن است که باعث شده اکثر سالن ها به فیلم کلاه قرمزی اختصاص پیدا کند و فیلم من با وجود سانس های پر تعداد نمایش کمتری داشته باشد.بیشتر سانس های خوب فیلم ما در سینماها با ظرفیت بالا می رود،حال اگر همین سانس ها دوبرابر بود الان فروش فیلم ما دوبرابر می شد.

نیما جعفری جوزانی در پاسخ به اینکه در تدوین چقدر از همفکری کارگردان بهره برده است، گفت: آشنایی من با مصطفی کیایی به فیلم قبلی او یعنی بعداز ظهر سگی سگی برمی گردد  و از ان به بعد در فیلم جدید کیایی انجام وظیفه نکردم بلکه احساس می کردم ضد گلوله برای خودم است.

وی ادامه داد: در طول فیلمبرداری با کیایی در خصوص پلان ها مشورت می کردیم و به نطر من ضد گلوله ریتم خود را در فیلم نامه پیدا کرد و دلیل موفقیت ضدگلوله همکاریبین من و کارگردان است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.