صدور کارت درمان برای مبتلایان به فشارخون

۲۹فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : وزیر بهداشت از فشار خون به عنوان یک بیماری پنهان نام برد و گفت: این بیماری اگر به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، عوارض بسیاری به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمدحسن طریقت منفرد عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح طرح غربالگری قد، وزن و فشار خون ایرانیان بالای ۳۰ سال که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه برخورد با بیماریهای واگیردار برای جامعه بشری به مراتب آسان تر و کم هزینه‌تر از بیماریهای غیرواگیر است، افزود: بیماریهای غیرواگیر به شدت در حال گسترش می باشند و هزینه بسیاری را بر دوش اقتصاد سلامت کشورها تحمیل می‌کنند، به گونه‌ای که هیچ کشوری حتی غنی‌ترین‌های دنیا، حریف هزینه‌های عوارض ناشی از بیماری‌های غیرواگیر نیستند.

وی ادامه داد: بیماریهای واگیر به گونه‌ای می باشند که چه در اوایل قرن ۱۹ و چه اکنون، از خارج بدن بشر را گرفتار می‌کنند و سرنوشت آنها دست خود فرد است.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه امروز همه کشورها از جمله ایران به این نتیجه رسیده‌اند که تمام هم خود را بر پیگیریهای غیرواگیر بگذارند، افزود: در وهله اول کافی است که پیشنهاد‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تغییر سبک زندگی را مورد توجه قرار دهیم.

طریقت منفرد ادامه داد: تغییر سبک زندگی در رابطه با پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به عواملی نظیر تغذیه صحیح و تغییر رفتار اجتماعی بازمی‌گردد.

وی دربارهٔ رفتارهای اجتماعی توضیح داد: تغییر رفتار اجتماعی که به دلایل مختلفی سبب استرسهای دائمی و روزمره می‌شود، با رعایت پیشنهاد‌هایی که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما وجود دارد، قابل انجام است و می‌تواند کمک کند تا با زحمت کمتر و هزینه ناچیز به آن دست یابیم.

وزیر بهداشت در ادامه به طرح غربالگری قد، ‌وزن و فشار خون ایرانیان بالای ۳۰ سال اشاره کرد و گفت: پس از برگزاری این مراسم، به طور رسمی آغاز می‌شود. آغازی است برای یک سلسله اقدامات ملی و پس از آن پیگیریهای درمانی در کشور است. البته این یک اقدام عمومی نیست و حرکتی از این دست، ‌نیازمند بسیج ملی است.

طریقت منفرد ادامه داد: در کنار این طرح، چند نوع بیماری‌ غیرواگیر دیگر را نیز مورد پایش قرار می‌دهیم و به این طریق اطلاعات لازم برای تشکیل پرونده بسیاری از ایرانیان فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه به مبتلایان به فشار خون بالا در این طرح یک کارت ارجاع به سطح دوم درمانی داده می‌شود، گفت: از این طریق بخش درمان وزارت بهداشت نیز وارد عمل شده و این طرح را ادامه خواهد داد.

وزیر بهداشت در ادامه بر ضرورت توجه جدی به تغذیه برای پیشگیری از بروز فشار خون نیز تاکید کرد و گفت: در حال حاضر مشکل کمی در تامین مواد غذایی نداریم و بیشتر با مشکل کیفی مواد غذایی و فرآوری‌ آن روبرو هستیم که آن هم بایستی به کمک رسانه‌ها و اقدامات متخصصان طب ایرانی محقق شود.

طریقت منفرد افزود: در همین رابطه معاونت طب سنتی که هفته قبل در ساختار وزارت بهداشت قرار گرفت، کمک خواهد کرد که از طریق هدایت علمی گنجینه عظیم ملی و تاریخی خود، بتوانیم طب نوین را به ویژه در مقوله پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر یاری دهیم.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.