صدو شصت و هشتمین شماره ماهنامه ”نمایش” انتشار یافت

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

شماره ۱۶۸ ماهنامه تخصصی ˝نمایش˝ با نگاهی ویژه به موضوع تئاتر سنتی منتشر و توزیع شد.

  به گزارش هنرآنلاین،شماره ۱۶۸ ماهنامه تخصصی “نمایش” با نگاهی ویژه به موضوع تئاتر سنتی و همچنین آثار و گفته هایی از زنده یاد محمود استاد محمد، شهرام کرمی، جمشید مشایخی، اکبر زنجانپور، حسین عاطفی، خسرو حکیم رابط و نصرالله قادری منتشر و توزیع شد.

بر اساس اسن خبر،در این شماره از نشریه “نمایش”، پس از سرمقاله ای به قلم سردبیر و با عنوان «آقای وزیر، تئاتر! تئاتر را فراموش نکنید»، صفحاتی به یادمان محمود استادمحمد، نویسنده و کارگردان حرفه ای و پیش کسوت عرصه تئاتر اختصاص داده شده است. همچنین در این شماره گزارش کوتاهی را در مورد وقایع نگاری یک نمایش به قلم سعید محبی خواهید خواند که نمایش «آسید کاظم» را مورد بررسی قرار داده است.

در فصل های دیدار یاران و گفت و گوهای ویژه این شماره از نشریه، مصاحبه هایی با پری صابری، استاد احمد دامود، جواد انصافی، رضا سرور و قادر آشنا وجود دارد. پرونده یک نمایش نیز نمایش «پوتین های عمو بابا» را به قضاوت نشسته که به نگاه ویژه صد و شصت و هشتمین شماره جمله “نمایش”، تئاتر سنتی را دستمایه قرار داده که در این پرونده نوشته هایی از صادق عاشورپور در باب «خم بازی»، صفر علی اوجی با موضوع ریشه های مراسم “باران نخواهی یا خورده تابی” در تنکابن و هوشنگ جاوید در رابطه با آداب و آیین داستان گزاری (یا نقالی) از زبان فردوسی در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است.

نقد نمایش های “پسران آفتاب”، “من از سگ بودنم چیزهای تازهی فهمیده بودم” و “بداهه گویی آلما”، نیز در بخش نقد نمایش خواندنی اند.

مجله تخصصی “نمایش” را به دو زبان فارسی و انگلیسی، در ۱۰۶ صفحه از کتابفروشی های معتبر تهیه کنید.

انتهای پیام/۵۳


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. محمد شریعت پناه:

    به نام خدا
    زندگی بدون مرز
    نگاهی به نمایش “دست نیافتنی ها ” به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی
    تفاوت فرهنگ ملت های شرق و غرب همواره از سویی محل نزاع ، چالش ، جنگ و از سویی دیگرفرصتی برای تعامل ، تبادل و تفاهم بوده و هست.سران حکومت ها بر اساس فرهنگ جامعه خود به موضوعات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جهان می نگرند و تحلیل می کنند و برای تامین منافع ملی کشورشان گام بر می دارند. این رویکرد و دریچه نگرش گاهی مبنا و اساس روابط دیپلماتیک وگاهی عامل بسیاری از کشمکش ها و جنگ ها میان کشورها می شود ومی توان اذعان داشت دنیای امروز ما ثمره نگرش فرهنگ هاست. دنیایی که در کنار زیبایی ها و افتخارات آن زشتی هایی نیزدارد که انسان از بیان آن شرم می کند.
    تئاتر” دست نیافتنی ها” که آیین آغاز نمایش آن دیروز (سه شنبه ) در تماشاخانه ایرانشهر با حضورپیمان قاسم خانی و بهاره رهنما و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان این رشته در فضایی پرنشاط وفرح بخش برگزار گردید به تفاوت فرهنگی انسان شرقی و غربی می پردازد و نشان می دهد انسان شرقی و غربی با وجود اختلافات فرهنگی و دغدغه های گوناگون چقدر به یکدیگر نیاز دارند و با وجود رویکردهای متفاوت به زندگی می توانند کنار هم زندگی کنند وآرامش و امنیت را پدید آورند. تئاتر دست نیافتنی ها به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی ماجرای مرد ثروتمند فرانسوی به نام فلیپ (نادر فلاح) را روایت می کند که همسرش بر اثر بیماری فوت می کند و او برای تحمل این فراق به پرواز روی می آورد و روزی بر اثر سقوط از گردن به پایین معلول می شود. جوان مهاجر افغانی به نام جمعه(سینا رازانی ) برای پرستاری از فلیپ به صورت موقت استخدام می شود و جمعه با رفتارساده و خارج از تشریفات و آداب رسوم بی روح جامعه غربی ، امید و نشاط واقعی را به زندگی فلیپ برمی گرداند و فلیپ نیز استقلال و احساس مسئولیت در برابر دیگران را به جمعه می آموزد . ارتباط فلیپ و جمعه با هم ونحوی برخورد آنها با چالش های زندگی و ابراز عواطف و احساسات نسبت به نزدیکان ، موقعیت های بسیارجذاب و نیز تامل برانگیزی را پدید می آورد. مهم ترین و یژگی نمایش دست نیافتنی ها این است که پز روشنفکری و بیان مفاهیم پیچیده فلسفی ، دست نیافتنی و مخاطب گریز نمی دهد ساده و صمیمی پیام می دهد که انسان ها با فرهنگ ها و تمدن ها متفاوت وبا وجود اختلافات به یکدیگر نیاز دارند و قادرند کنار هم در صلح و آزادی دنیایی زیبا بیافرینند و برتری و خودبزرگ بینی فرهنگی عامل نزاع و کشمکش ها است .
    نمایش “دست نیافتنی ها” در تماشاخانه ایرانشهر در اردیبهشت و خرداد ماه ساعت ۲۰ اجرا دارد.
    محمد شریعت پناه / خبرنگار / عضو انجمن منتقدان سینمای ایران /۰۹۱۲۴۳۷۵۱۲۶

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.