صرافی‌های مدینه ریال ایرانی نمی‌گیرند

بینا- با اینکه کاهش قیمت دلار در بازار ایران آغاز شده است، اما پس لرزه‌های سقوط ارزش دلار و تقویت ارزش پول ملی هنوز به مدینه نرسیده به طوری ‌که فقط یک صرافی در مدینه هر ریال عربستان را با ۱۱۳۰ تومان ایرانی مبادله می کند.

به گزارش مهر به مدینه منوره، با وجود ارزش دلار و سایر ارزهای معتبر در بازار ارز تهران، اما پس لرزه‌های سقوط ارزش دلار و تقویت ریال ایرانی به مکه و مدینه منوره نرسیده است.

مشاهدات خبرنگار از وضعیت بازار مدینه نشان می دهد که تمامی صرافی های معتبر شهر رسول اکرم (ص) از دریافت ریال و تومان ایرانی خودداری می کنند و تنها در یک صرافی نزدیک به مسجد النبی (ص) ریال ایرانی با ریال عربستانی معاوضه می شود.
این صرافی هم به دلیل نزدیکی به مسجد النبی (ص) و به دلیل مراجعات گسترده زائران ایرانی هر ریال عربستان را با ۱۱۳۰ تومان معاوضه می کند به طوری که یک زائر ایرانی با پرداخت ۵۰ هزار تومان حدود ۴۳ تا ۴۵ ریال عربستان دریافت می کند.
این در حالی است که در روزهای نخست مهرماه هر صرافی فعال در مدینه به ازای دریافت ۵۰ هزار تومان ایرانی حدود ۶۰ تا ۶۵ ریال عربستانی تحویل می داد، اما با افزایش زائران ایرانی سرزمین وحی و کاهش ارزش پول ملی تنها یک صرافی اقدام به مبادله ریال ایرانی با عربستانی می کند.
از سوی دیگر با توجه به محدودیت دریافت ریال ایرانی توسط صرافی های مدینه، اکثر فروشگاه ها، مراکز خرید و حتی دست فروشی ها هم ا دریافت ریال ایرانی خود داری می کنند.
در حال حاضر زائران ایرانی در مقایسه با سایر کشورهای مسلمان حاضر در مدینه همچون هند، چین، اندونزی و آفریقایی ها حضور کمرنگی دارند به طوری که کاهش محسوس زائران ایرانی در بازار حتی صدای فروشندگان کالا را هم در آورده است.
با این وجود کاهش ارزش ریال ایران در برابر ریال عربستان سعودی به یک فرصت برای زائران ایرانی بیت الله الحرام تبدیل شده است به طوری که به جای بازارگردی بیشتر در مسجد النبی (ص) و سایر مراکز دینی و سیاحتی مدینه منوره حضور پیدا می کنند.
به عبارت دیگر با افزایش ارزش ریال سعودی و کاهش صرفه اقتصادی خرید کالا در بازار مکه و مدینه منوره در مقایسه با بازار ایران منجر به این خواهد شد که امسال از حجاج ایرانی بیت الله الحرام نباید انتظار چمدان‌های پر از سوغات را داشت.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.