صرافی‌ها: فقط ارز می‌خریم

خبرگزاری فارس: بازارگرمی و رقابت دلالان برای جذب مشتری/ صرافی‌ها: فقط ارز می‌خریم

بینا- روند افزایشی قیمت دلار به‌گونه‌ای است که به گفته صرافی‌ها، آنها برای جلو‌گیری از ضرر و زیان تنها خریدار دلار هستند و کمتر این ارز را می‌فروشند.

روند افزایش قیمت دلار در بازار تهران طی چند روز اخیر و پس از راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی موضوعی بود که ما را بر آن داشت تا سری به بازار ارز و راسته صرافی ها بزنیم.

نکته قابل توجه در این بررسی میدانی، عدم فروش ارز توسط صرافی‌ها بود. با افزایش روزانه قیمت‌ها در چند روز گذشته، فروش برای صرافی‌ها نوعی ریسک و زیان است و به همین دلیل تنها خریدار ارز هستند.

براساس گزارش فارس، شاهد این مثال هم اینکه در چند دقیقه‌ای که از حضور ما در یک صرافی‌ می‌گذشت و دو نفر در همان چند دقیقه حدود ۲ هزار دلار به صراف فروختند، وقتی فردی برای خرید دلار مراجعه کرده بود، آقای صراف گفت: دلار نداریم.

همان آقای صراف می‌گفت: در این چند روز اخیر دلار به قیمت کمتر فروختیم اما با قیمت بیشتری باید بخریم؛ اگر در این چند روز صرافی را تعطیل کرده بودیم یک میلیارد تومان ضرر نمی‌کردیم.

یکی دیگر از صرافی‌ها در پاسخ به این سوال ما که دلار باز هم افزایش خواهد یافت، می‌گوید: معلوم نیست که در روزهای آینده قیمت‌ها چه روندی خواهند داشت. مشخص نیست که دولت چه کاری می‌خواهد انجام داهد. از وقتی این اتاق معاملات ارزی راه افتاده قیمت‌ها افزایش یافته است.

این صراف ۵۰۰ دلار را با قیمت هر دلار ۲۸۵۰ تومان و ۱۰۰۰ دلار را ۲۸۶۰ تومان می‌خرید. البته برخی صرافی‌ها قیمت کمتری پیشنهاد می‌کردند. از ۲۸۲۰ تومان تا ۲۸۵۰ تومان.

یکی دیگر از صراف‌ها دلار را به قیمت ۲۸۸۰ تومان می‌خرید ولی فروش نداشت. وقتی از این صراف شرایط بازار را پرسیدیم، گفت: این وضعیت موقتی است و روند بازار تغییر خواهد کرد.

همانطور که ذکر شد، اغلب صرافی‌ها خریدار دلار هستند و فروش چندانی ندارند ولی وقتی از یکی از صرافی‌ها پرسیدیم که دلار را با چه قیمتی می‌فروشید، گفت: ۲۹۶۰ تومان.

در واقع برای هر دلار حدود ۱۰۰ تومان تفاوت قیمت در خرید و فروش وجود دارد.

نکته قابل توجه حضور پررنگ دلالان ارز در بازار و گران‌تر خریدن دلار نسبت به صرافی‌ها بود. به طوری که یکی از دلالان دلار را تا ۲۹۲۰ تومان پیشنهاد می‌کرد. فعالیت برخی دلالان تا حدی است که برخی از آنها برای تسهیل مبادلات از دستگاه های کارت‌خوان سیار استفاده می‌کردند.

یکی دیگر از دلالان خرید دلار را تا ۲۹۱۰ تومان پیشنهاد می‌کرد.

فعالیت این افراد بیشتر در کنار صرافی‌ها است و معمولا قیمت بالاتری برای خرید ارز از مشتریان پیشنهاد می‌کنند. در میدان فردوسی و صرافی‌های اطراف این خیابان نسبت به روز‌های گذشته تعداد بیشتری از دلالان ارز حضور دارند و هر کسی که از کنار آنها می‌گذرد کلمه “دلار، دلار ” را می‌شوند. کلمه‌ای که تا چند هفته پیش کمتر شنیده می‌شد.

به نظر می‌رسد در آشفته بازار ارز و عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی افزایش قیمت، حضور دلالان در ایجاد التهاب بیشتر تاثیرگذار است. شاید، اقداماتی که همانند سال گذشته انجام شد و برخورد انتظامی با دلالان صورت گرفت،بتواند از رشد بیش از پیش قیمت‌ دلار و التهابات بکاهد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.