صرفه‌جویی ۵ میلیارد دلاری با قطع ارز مسافرتی

صرفه‌جویی ۵ میلیارد دلاری با قطع ارز مسافرتی

جام جم آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه حجم ارز مسافرتی مورد نیاز کشور در سال حدود ۵/۶ تا ۷ میلیارد دلار است، گفت: با اختصاص ارز مسافرتی تنها به عتبات عالیات، ۵ میلیارد دلار در مصارف ارزی صرفه‌جویی می‌شود.

محمود بهمنی با بیان اینکه حجم ارز مسافرتی مورد نیاز کشور در سال حدود ۵/۶ تا ۷ میلیارد دلار بود، گفت: از این میزان بالغ بر ۷۰ درصد به مسافران غیر از عتبات عالیات و حج اختصاص پیدا می‌کرد که با حذف این دسته از مسافران از دایره دریافت کنندگان ارز دولتی، مصرف ارز مسافرتی به حدود یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیارد و صد هزار دلار کاهش خواهد یافت.

اختصاص مازاد ارز مسافرتی به تولید و صادرات

بهمنی ادامه داد: طبیعی است که با حذف این میزان عرضه ارز مسافرتی از کل ارز اختصاص یافته دولتی، بر میزان ارزی که به واردات مواد اولیه، کالاهای ضروری و کالاهای واسطه ای مورد نیاز تولید، افزوده خواهد شد. بنابراین ضوابط جدید توزیع ارز را باید در راستای مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارزیابی کرد نه اعمال محدودیت‌های بی هدف.

وی در ادامه با اشاره به تأثیرات احتمالی این قبیل تصمیمات بر بازار گفت: نمی توان منکر این گونه تأثیرات شد اما اطمینان دارم که نوسانات ناشی از تغییرات شیوه تخصیص ارز، مقطعی و عمدتا روانی است و به همین خاطر نیز گذرا و ناپایدار خواهد بود.

تهاتر کالایی در موارد خاص برای مدیریت بازار ارز

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای مدیریت هر چه بهتر بازار ارز و تأمین نیازهای کشور از روش های مختلفی استفاده می کنیم که تهاتر کالایی یکی از این روش هاست البته نه در سطح گسترده بلکه موردی و بنابر شرایط.

وی ادامه داد: طبیعی است در شرایط خاصی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید در تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش  کنیم تا از این گردنه نیز عبور کنیم، هر یک از ما وظائف خاصی بر عهده داریم ؛ در این شرایط دولت موظف است با حداکثر توان در مسیر تأمین نیازهای تولید کنندگان و بهبود بسترهای سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی حرکت کند. تولیدکنندگان نیز باید با ارتقای سطح تولید و بهره وری، بازارهای صادراتی کشور را گسترش دهند.

بهمنی در مورد وظیفه مردم نیز گفت: در شرایط فعلی مردم نیز بیش از هر زمان دیگری باید خود را به مصرف کالاهای تولید داخل و پرهیز از خریداری کالاهای تجملی خارجی مقید کنند.

وی در ادامه با تأکید بر این نکته که در وضعیت فعلی بیشتر از گذشته به تمرکز تصمیم گیری در حوزه سیاست های پولی و ارزی نیاز داریم، گفت: تصمیمات در بازار ارز باید با اتکا به ارزیابی های کارشناسی و تنها در بانک مرکزی اتخاذ شود از این رو صحبت از طرح هایی که به دنبال چند نرخی کردن ارز در بازار هستند، به شدت مورد انتقاد بانک مرکزی است.

تمام تلاش خود را برای ارز تک‌نرخی می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تمام تلاش و اقدامات ما طی ماه های اخیر بازگرداندن بازار به شرایط تک نرخی گذشته بوده است، حال در چنین حالتی مطرح کردن طرح هایی که صراحتا از چند نرخی شدن ارز صحبت می کنند یا نتیجه اجرای آنها، چند نرخی شدن ارز در بازار است، به معنای بر باد دادن همه هزینه هایی است که تا کنون برای مدیریت بازار ارز پرداخت شده است.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.