صعود طلا یا محدود شدن نزول قیمت‌ها؟

۲۰م دیماه ،

بینا- استراتژی افزایش سطح ذخایر طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان طی چند دهه قبل همواره متغیر بوده، اما در سالیان اخیر به تناسب افزایش نگرانی دربارهٔ بحران بدهی‌ها در منطقه یورو و تشدید رکود فعلی در اقتصاد ایالات متحده تاکید بیشتر دولت‌ها اولویت قراردادن استفاده از برخی دارایی‌های جایگزین و مطمئن همانند طلا بوده است.
در این میان گزارش‌ها و تحلیل‌های متفاوتی انتشار یافته که سرمایه‌گذاران را نیز همواره نسبت به حضور در بازار فلزات گرانبها حریص کرده است؛ مطلب زیر یادداشت یکی از سردبیران سایت کیتکو به نام «آلن سیکورا» است که در آن راجع به مسائل مطرح شده صحبت کرده؛ این متن چکیده‌ای از سرمقاله وی است که در آن به تازه‌ترین تحلیل‌ها در این حوزه پرداخته است:
تغییر عمده‌ای در بازار طلا طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده و آن این بوده که بانک‌های مرکزی جهان از یک فروشنده به یک خریدار تبدیل شده‌اند و انتظار بر این است در سال ۲۰۲۴ نیز این وضعیت ادامه پیدا کند. اگرچه تحلیلگران بر این باورند ادامه این وضعیت به معنای این است که به طور خودکار قیمت طلا در سال جاری افزایش خواهد یافت، اما این موضوع تنها کمک خواهد کرد که حرکت نزولی قیمت‌ها محدود شود.
براساس تازه‌ترین آماری که انتشار یافته، ۱۰ تا ۱۵ درصد عرضه سالانه طلای جهان توسط بانک‌های مرکزی خریداری می‌شود. این در حالی است که در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ بانک‌های مرکزی یکی از خریداران طلا بوده‌اند و در واقع بانک‌ها در بازار طلا عمدتا به تناسب مازاد تراز پرداخت (مابه‌التفاوت ورود و خروج منابع به سیستم) بر افزایش خرید طلا ادامه داده‌اند.
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی همانند روند مشابه سال ۲۰۱۲ و پیش از آن در حال خرید دارایی‌های جایگزین به عنوان مثال فلزات گرانبها می باشند که بهترین آنها طلا بوده است.
البته این قاعده اگر چه در بیشتر بانک‌های مرکزی جهان حاکم است؛ اما در بانک مرکزی اروپا خرید و فروش طلا به تناسب سیاست‌های پولی حاکم در بعضی اوقات محدود شده است؛ در شرایط فعلی بیشتر کشورهای اروپایی بر این امر اتفاق نظر دارند که فروش طلا به عنوان کالای مطمئن و جایگزین را محدود کنند. در شرایط کنونی مهم‌ترین خریداران طلا در سال‌های اخیر دولت‌های مکزیک، برزیل، روسیه، تایلند، قزاقستان، ترکیه، بلاروس، فیلیپین، تاجیکستان، آرژانتین و کره جنوبی بوده‌اند؛ این در حالی است که تنوع بخشی در خرید ذخایر و روی آوری به استفاده از طلا به جای ذخایر ارزی از سیاست‌های جایگزین دولت‌ها بوده است.
استفاده از دلار آمریکا به عنوان ذخیره ارزی و یورو بعد از تشدید بحران بدهی منطقه یورو محدود شده و بانک‌های مرکزی با ترس از افت ارزش دلار ایالات متحده و منطقه یورو بیشتر سعی می‌کنند با شیوه‌ای عاقلانه و اندیشمندانه همچنان که «جو رایت» تحلیلگر ارشد یکی از شرکت‌های بورس اوراق و بهادار می‌گوید: «به دنبال تبدیل دارایی‌هایشان می باشند؛ زیرا طلا ارزش دارد.»
همچنین در تازه‌ترین گزارش شورای جهانی طلا آمده که کشورهایی همچون ایالات متحده، ایتالیا، آلمان و فرانسه به طور آشکار ذخایر خود را افزایش داده‌اند؛ اما چین در این میان بی‌سروصدا به خرید طلا ادامه داده است. (شورای جهانی طلا جمع‌آوری داده‌ها را با بررسی آمارهای مالی که اکثر بانک‌های مرکزی جهان به طور داوطلبانه آن را در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار می‌دهند، صورت می‌دهد. به طور مثال بانک مرکزی کره جنوبی در اوایل ماه دسامبر اعلام کرد: ۱۴ تن طلا در ماه نوامبر خریداری کرده است. کشورها اغلب اطلاعات راجع به طلا را مخفی نگه می‌دارند؛ اما آمارها نشان می‌دهد چین در حال افزایش خرید طلاست).
تحلیلگران معتقدند: چین به عنوان یکی از متقاضیان بالقوه طلا در سال‌های آینده باقی خواهد ماند؛ اما بانک‌های مرکزی جهان استراتژی‌های مختلفی برای ذخایر طلای خود در پیش گرفته‌اند. همه این گفته‌ها اگر چه استفاده از خرید طلا را توجیه می‌کند اما این به معنای این نیست که «قیمت طلا نمی‌تواند سقوط کند.»

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.