صف آرایی گفتمان مقاومت در برابر سازش/ آیا آرایش انتخاباتی اصولگرایان تغییر می‌کند؟

۲۱اردیبهشت،

گروه سیاسی ممتازنیوز _ آخرین روز ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی پایان یافت که سعید جلیلی، هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی در آخرین ساعات در وزارت کشور حضور پیدا کردند.

همین دو ساعت پایانی ثبت نام انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، کافی بود تا آرایش سیاسی این انتخابات تغییر کند و قطب بندی حقیقی  دعواهای سال‎های اخیر سیاسی کشور، به صورت عریان خود را به نمایش بگذارد.

با ثبت نام سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام قطعا آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود.

در این میان تکلیف جریان ارزشی اصولگرایی و معتقد به گفتمان مقاومت در عرصه داخلی و خارجی کاملا روشن به نظر می رسد و با به میدان آمدن گفتمان های سازش و انحراف، انگیزه‎ای برای رقابت داخلی این جبهه ملاحظه نمی‎شود.

سعید جلیلی را بیشتر کیست؟

سعید جلیلی دبیر ۴۸ ساله شورای عالی امنیت ملی ایران و نماینده مقام معظم رهبری در این شورا است و این جایگاه او را به عنوان مذاکره کننده ارشد در موضوع انرژی هسته ای، استوار می کند.

نخستین بار نام سعید جلیلی پس از انتخابات سوم تیر ۸۴ برای تصدی وزارت امور خارجه دولت نهم مطرح شد.

او پس از حسن روحانی و علی لاریجانی با حکم رئیس جمهور دبیر شورای عالی امنیت ملی شد تا در کوران یکی از پرمناقشه ترین پرونده های سیاسی ایران در تاریخ معاصر با نمایندگان غرب به گفت و گو و رایزنی بنشیند. 

رسانه های داخلی از سعید جلیلی به عنوان “مردی هوشمند و نفوذ ناپذیر” نام می برند که طی چند دوره از مذاکرات با گروه ۵+۱ به نماد مقاومت منطقی و دفاع از حقوق اساسی ملت ایران تبدیل شده است.

حضور سعید جلیلی در دوران دفاع مقدس آن هم در میانه تحصیلش در دانشگاه نقطه برجسته ای از زندگی او محسوب می گردد.

جلیلی پس از جراحت در عملیات کربلای ۵ به دانشگاه رفت و ادامه تحصیل داد و دکتری خود را در رشته علوم سیاسی گرفت.

تغییر آرایش انتخاباتی اصولگرایان

برخی از رسانه های اصولگرا از جمله جبهه پایداری ماه ها بود که از سعید جلیلی به عنوان گزینه خود در این دوره از انتخابات دعوت به کاندیداتوری می کردند، اما گویا سعید جلیلی به این درخواست پاسخ مثبتی نداده بود و حاضر نشده بود تا به عرصه رقابت های ریاست جمهوری بپیوندد.

برخی از منابع آگاه سبب پاسخ های منفی جلیلی را به تکلیف نرسیدن او برای ورود به این عرصه عنوان کرده بودند که گویا با آمدن هاشمی رفسنجانی این تکلیف برای او مسجل شد و بدون هیچ اطلاع قبلی پا به ساختمان وزارت کشور گذاشت و به در خواست های مردمی در چند ماه قبل پاسخ مثبت داد.

گروه ها و طیف های مختلف اصولگرایان این وعده را داده بودند که با آمدن دبیر شورای عالی امنیت ملی به عرصه رقابت های انتخاباتی آرایش خود را در این عرصه تغییر دهند.

حرکت به سمت همگرایی و انسجام گفتمان انقلاب

– زاکانی: با جلیلی ائتلاف می‌کنیم

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و کاندیدای این دوره از انتخابات در خصوص ورود سعید جلیلی به عرصه رقابت های انتخاباتی گفته است: از ثبت نام آقای جلیلی استقبال می کنم و حضور ایشان را پربرکت، امیدبخش و سبب تقویت جبهه نیروهای انقلاب می دانم و همانطور که قبلا نیز بارها اعلام کرده ام تفاوت گفتمانی مابین خود و ایشان نمی بینم و لذا تلاش می کنیم ائتلافی گفتمانی تشکیل شود تا توان نیروهای انقلاب در مقابل جریانات فتنه، انحراف و جریان آقای هاشمی تجمیع شود.

– لنکرانی: یک نفر پرچمدار می‌شود

لنکرانی کاندیدای جبهه پایداری نیز که پیش از این بارها تاکید کرده بود که هرگز در صورت کاندیداتوری سعید جلیلی با وی رقابت نخواهد کرد، بعد از اتمام زمان ثبت نام ها، تاکید کرد: جبهه پایداری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها یک نماد و یک پرچم‌دار خواهد داشت که بنده یا آقای سعید جلیلی خواهیم بود.

– ولایتی: جامعتین از جلیلی حمایت کند، ائتلاف پیشرفت هم به سمت او می رود

علی‌اکبر ولایتی کاندیدای این دوره از انتخابات و عضو ائتلاف پیشرفت، ضمن انتقاد از عملکرد هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ اظهار کرد: ما نمی‌دانستیم که جلیلی برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند. اگر جامعتین از جلیلی حمایت کرد، ما هم از جلیلی حمایت می‌کنیم.

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز چندی پیش طی بیانیه‌ای رسمی عنوان کرد که برای ریاست جمهوری ۹۲، از جلیلی، زاکانی و حداد عادل حمایت خواهد کرد.

این در حالی است که طی چند ماه قبل، نامه های متعددی از سوی جمعی از طلاب و دانشجویان استان های مختلف کشور برای حمایت از سعید جلیلی در رسانه ها انتشار یافت و این در خواست ها تا لحظه آخر ثبت نام ها ادامه داشت.

حال باید دید با ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر سابق محمود احمدی‎نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جریان ارزشی و انقلابی کشور به سمت همگرایی و انسجام داخلی خواهد رفت و جریانات اصولگرایی به وعده های خود برای وحدت و انسجام داخلی این جبهه اقدام خواهند کرد یا خیر؟

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.