صف بنزین، کمبود و گرانی نصیب مصری ها هم شد

۰۵اردیبهشت،

صف بنزین، کمبود و گرانی نصیب مصری ها هم شد

مصر در آستانۀ سقوط اقتصادی است. کمبود گندم، سوخت و مواد اولیه مشکلات اساسی را برای این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ممتازنیوز به نقل از خبرآنلاین، مصر روزهای بسیار دشواری را به لحاظ اقتصادی طی می‌کند و هنوز مذاکرات این کشور با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام ۴٫۸ میلیارد دلاری نیز به جایی نرسیده است. وامی که گفته می‌شود قرار است رقم آن به ۶٫۳ میلیارد دلار افزایش یابد. امیر قطر نیز به تازگی از خرید ۳ میلیارد دلار اوراق قرضۀ مصر برای کمک به اقتصاد مصر خبر داده است. قطر پس از سقوط مبارک نیز کمکی ۵ میلیارد دلاری به این کشور کرده بود. اما هنوز این تلاشها در زندگی روزمرۀ مصریها نمود نیافته است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صفوف انتظار کامیون‌ها، تراکتورها، مینی‌بوس‌ها و سایر وسایل نقلیه برای دریافت سوخت به صدها کیلومتر می‌رسد. دو سال پس از سقوط حسنی مبارک، دولت مرسی تنها ۱۳ میلیارد دلار(۱۰ میلیارد یورو) موجودی دارد که گفته می‌شود هزینۀ ۳ ماه واردات مصر است. هنوز ارزی به مصر وارد نشده است. توریسم از مهمترین منابع درآمد کشور وضعیت نابسامانی دارد، عایدی‌های ناشی از کانال سوئر نیز شاهد کاهش قابل توجهی بوده است. صادرات مواد خام در مقایسه با واردات نفت تصفیه شده، به شدت کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران خارجی متعاقب تشدید ناامنی و تداوم تظاهرات از این کشور فرار کرده‌اند.
طبق گزارش انتشار یافته از سوی بانک مرکزی مصر، بدهی خارجی مصر در ماههای ژوئن و دسامبر سال ۲۰۱۲ با افزایش ۴٫۴ میلیارد دلار به ۳۸٫۸ میلیارد می‌رسد. این نهاد مصری سبب بالا رفتن بدهی‌های مصر را افزایش نرخ تبادل ارز در این کشور عنوان کرده است.
بدهی‌های داخلی مصر نیز رقم ۱٫۳۸۰ تریلیون لیر مصری در پایان ماه دسامبر قبل را نشان می‌دهد که سهم بدهی‌های دولت از این مبلغ ۸۱٫۶%، بانک ملی سرمایه‌گذاری ۱۳٫۴% و سایر نهادهای دولتی ۵% است.

جمعه ۶ اردیبهشت   ۱:۷

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.