صنایع دستی از جلوه‌های تمدن ایران اسلامی هستند

رحیمی در مراسم روز جهانی صنایع دستی:

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه مسئولان از صنایع دستی هنرمندان کشور ، از اهتمام دولت برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی خبر داد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمدرضا رحیمی پیش از ظهر امروز (شنبه) در مراسم روز جهانی صنایع دستی و پاسداشت هنرمندان برتر این رشته در کشور ، با بیان اینکه فرهنگ ، تمدن و هنر هنرمندان ایرانی در حقیقت نشان دهنده عظمت شایسته نام ایران است ، گفت : ایران اسلامی بی تردید یکی از کشورهای بزرگ صاحب تمدن در دنیاست که حتی دشمنان ملت ایران نیز به این دیرینه تمدنی و تاریخی اذعان و اقرار دارند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه تمدن زاییده فرهنگ یک ملت است ، خاطر نشان کرد : فرهنگ به معنای شکوه و عظمت یک ملت است که تحقق آن مستلزم گذر زمان خواهد بود.

رحیمی افزود : در تمدن سازی و فرهنگی بودن ملت ایران جای هیچ گونه تردیدی نیست که این نشان می دهد ایرانیان همواره هوشمند و دارای تفکری توسعه یافته بوده اند .

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه آثار تاریخی و باستانی در ایران اسلامی نشان دهنده وجود دانش و علم از گذشته ها در بین ملت ایران است ، اظهار داشت : آن کسانی که بویی از فرهنگ و تمدن نبرده اند و امروز داعیه دار فرهنگ و تمدن در جهان هستند و در حقیقت انسانهایی بدون هویت و فرهنگ هستند که به واسطه سرمایه خود برای تصاحب مال و ثروت ملت ها اقدام به کشتار ملت ها و ظلم و ستم علیه آنها می کنند .

رحیمی با بیان اینکه هنرمندان ایرانی در ایران پس از اسلام گونه ای از معماری را در جهان به نمایش گذاشتند که موجب افتخار و سربلندی است ،‌گفت : امروز آثار و صنایع دستی هنرمندان ایرانی در سرتاسر دنیا بی نظیر و کم نظیر است .

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تولید صنایع دستی یکی از حلال ترین کسب و کارها در کشور بوده و گسترش آن نیازمند صبر و تلاش خستگی ناپذیر است ، گفت : دولت در راستای تشویق و ترغیب هنرمندان در زمینه صنایع دستی تصمیمات خوبی در حوزه ایجاد اشتغال خواهد داشت .

رحیمی با بیان اینکه باید زمینه را برای فعالیت فعالان عرصه صنایع دستی فراهم کنیم و به عنوان مثال مشکل بیمه آنها باید حل شود، تصریح کرد: صنایع دستی جلوه‌های تمدن ما هستند و باید آنها را حفظ کنیم.

وی با شاره به اینکه متاسفانه امروز برخی از صنایع کشور در حال از بین رفتن هستند که باید برای احیای آنها تلاش شود، ادامه داد: صنعت چای و کرم ابریشم در شمال کشور ما در حال از بین رفتن است و ما می‌خواهیم با طرح‌هایی که داریم، آنها را احیاء کنیم.

رحیمی ادامه داد : بر اساس برنامه ریزی های دولت برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی مدیران کل میراث فرهنگی هر استان باید موظف شوند تا طرح ها و برنامه های خود را در حوزه گسترش صنایع دستی بومی استان های محل خدمت خود ارائه کنند .

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد : امسال که با عنوان حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شده باید با کار و تلاش فراوان در عرصه های گوناگون شاهد رشد ، پیشرفت و ارتقاء باشیم .

رحیمی خاطر نشان کرد : باید همانگونه که از دین ، فرهنگ و خانواده خود محافظت می کنیم از آثار هنرمندان کشور بویژه هنرمندان تلاشگر در حوزه صنایع دستی حفاظت کنیم .

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت به طور همه جانبه از هنرمندان صنایع دستی کشور حمایت خواهد کرد ، گفت : اما همه جوانان و هنرمندان نیز باید در راستای احیاء و گسترش این صنعت ایرانی تلاش کنند و با بررسی نیازهای مردم صنایع دستی را بر اساس آن برنامه ریزی و تولید کنیم .

رحیمی تاکید کرد : اگر در حوزه تولید صنایع دستی همت و تلاش ویژه داشته باشیم درآمد حاصل از فروش صنایع دستی بیشتر از درآمدهای نفتی خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه مظهر و جلوه تمدن ایرانی در صنایع دستی کشور نهفته، نقش بسته است ، گفت : ما باید برای حفاظت و اعتلای تمدن و فرهنگ ایرانی به طور همه جانبه کار و تلاش کنیم .

رحیمی با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای جوانان از جمله برنامه های دولت در طول سالهای گذشته بوده است ، گفت : صنایع دستی ایران توانایی آن را دارد که بتواند برای همه جوانان کشور شغل مناسب ایجاد کند و در این راستا باید همه مسئولان ، سازمان ها و رسانه ها فرهنگ سازی کرده و پیشگام باشند .

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور موسوی ، رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و محمد حسن صالحی مرام ، معاون صنایع دستی این سازمان گزارشی از فعالیت ها و عملکرد خود در حوزه صنایع دستی ارائه کردند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.