صنایع دستی نیازمند بازاریابی و تبلیغات است

‘شهرام عبدلی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: این سیاست‌ها رویکردی عدالت محور در حوزه اقتصاد دارد که باید آن را در حوزه صنایع دستی به جد پیگیری کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور ادامه داد: از آنجا که تولیدکنندگان صنایع دستی کشور جزو سه دهک پایین جامعه هستند، باید نهادهای تصمیم‌گیر برای تقویت ساختارهای این حوزه بخش خصوصی را فعال کنند تا آنان اجرای امور را به دست بگیرند.

عبدلی به حرکت های صورت گرفته در دولت برای کاهش تصدی گری از حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته دولت شرکت بازرگانی صنایع دستی را منحل کرد و تاکید داشت که باید بخش خصوصی این حوزه را در دست گیرد.

وی توضیح داد:به نظر می رسد گام‌های اولیه از سوی دولت برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی برداشته شده اما بهتر است دولت با حمایت از فعالان بخش خصوصی و تشکل‌های صنایع دستی، زمینه را برای برون‌سپاری هرچه بیشتر فراهم کند.

عبدلی تاکید کرد: هرچند در حیطه صنایع دستی کارخانه های دولتی برای واگذاری وجود ندارد اما می توان شرکت بازرگانی صنایع دستی را که سال ها پیش منحل شده بود، به وسیله بخش خصوصی احیا کرد.

** تبلیغ و مدیریت بازار پیش نیاز صادرات صنایع دستی

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور درباره نقش تبلیغات در توسعه فروش محصولات صنایع دستی گفت:اکنون معاونت صنایع دستی کشور پیگیر مباحث مربوط به تبلیغ این محصولات است اما بخش خصوصی نیز باید به این حوزه توجه داشته باشد.

عبدلی در عین حال انجام تبلیغات را مستلزم صرف هزینه دانست و تاکید کرد: تا زمانی که منعفت اقتصادی از یک فعالیت حاصل نشود، نمی توان تبلیغ کرد.

وی افزود: حوزه صنایع دستی پیش از تبلیغات نیازمند ساماندهی بازار است که این امر با بهبود شبکه توزیع و فروش حاصل می‌شود.

عبدلی تاکید کرد: برای تبلیغات اثربخش باید به موارد دیگری از جمله برند، بسته بندی، فروش و مواد اولیه توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگسازی و ترویج الگوی مصرف از وظایف حاکمیتی است و معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باید به آن توجه ویژه داشته باشد، گفت: بخش خصوصی باید در کنار سیاست های دولتی گام بردارد و حاکمیت وارد این حوزه شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور ادامه داد: هرچند در این عرصه حرکت هایی از سوی دولت انجام شده است اما باید ساختار آن متناسب با حجم فعالیت ها و تنوع صنایع دستی باشد زیرا برخی از اقداماتی که در حوزه صنایع دستی انجام می‌شود، ساختار یافته نیست.

عبدلی در این رابطه به تولید فیلم صنایع دستی ایران اشاره کرد که در گذشته انجام شد اما اکنون آرشیو آن موجود نیست و یا فقدان بانک اطلاعاتی جامع صنایع دستی موجب دوباره کاری در این عرصه می شود.

** برنامه ریزی برای حضور در نمایشگاه صنایع دستی

مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور درباره حضور محصولات صنایع دستی ایران در نمایشگاه های خارجی گفت: معاونت صنایع دستی تقویمی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی طراحی کرده است.

عبدلی در عین حال افزود: ممکن است برخی از این نمایشگاه‌ها بر اساس بازار هدف نباشد زیرا تاکنون مطالعه منسجمی درباره بازار هدف صنایع دستی نشده است و هنوز نمی‌دانیم کدام کشورها از بازارهای هدف صنایع دستی هستند.

وی با بیان اینکه اکنون بر مبنای اطلاعات فروش درباره صادرات صنایع دستی تصمیم‌گیری انجام می‌شود،افزود: سازمان توسعه تجارت باید برای شناسایی بازار هدف وارد عمل شود.

عبدلی به تاکید برنامه پنجم توسعه برای تدوین سند راهبردی توسعه صادرات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: شکوفایی صنایع دستی به همت عمومی مردم و مسوولان نیاز دارد زیرا ایران در قدمت کیفیت، تنوع و محصولات مشکل ندارد بلکه مشکل در برنامه ریزی برای اهداف راهبردی است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور تاکید کرد: سالهاست که از محل بودجه توسعه‌ای عمرانی، رقمی برای توسعه صنایع دستی کشور اختصاص داده نشده و حتی از دهه ۸۰ به بعد بودجه عمرانی این حوزه قطع شده است.

وی تغییر متوالی تصمیم‌گیران عرصه صنایع دستی را از مشکلات این عرصه برشمرد و اظهار داشت: اکنون چند میلیون نفر در کشور از طریق تولید محصولات صنایع دستی امرار معاش می‌کنند و این حوزه به طور ذاتی اشتغال‌زا است.

عبدلی تاکید کرد: حوزه صنایع دستی مانند دیگر صنایع و مشاغل نیازمند واردات مواد اولیه نیست و توسعه آن بیش از هر چیز نیازمند نگاه حاکمیتی و راهبردی مسوولان است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور افزود: باید برنامه محوری، جایگزین فرد محوری در عرصه صنایع دستی کشور شود تا با اتکا به یک سند بلندمدت، ایران به جایگاه واقعی خود در تولید و صادرات صنایع دستی در جهان برسد.

** تلاش برای بهبود شبکه توزیع و تهیه مواد اولیه

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور همچنین به برنامه های این تشکل در سال جاری اشاره کرد و گفت: بهبود شبکه توزیع کالا و تهیه مواد اولیه برای هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی، در دستور کار این اتحادیه قرار دارد.

عبدلی تاکید کرد: از سوی دیگر در حال رایزنی و تعامل با دولت هستیم تا بانک‌های اطلاعاتی برای بسته بندی و نظام توزیع شکل بگیرد.

وی ایجاد بازارچه‌ها و فروشگاههای صنایع دستی را یکی دیگر از برنامه های این اتحادیه برای توسعه فروش محصولات عنوان کرد و گفت: توسعه اتحادیه ها و توانمندی اعضا از دیگر موضوع هایی است که از سوی اتحادیه سراسری صنایع دستی در سال ۹۱ دنبال می‌شود.

به گفته وی، تاکنون اتحادیه های استانی این تشکل در ۲۵ استان تشکیل شده اند و در سایر استان‌ها نیز در حال شکل گیری هستند.

عبدلی با برشمردن مزایای عضویت هنرمندان و صنعتگران در یک تشکل غیردولتی افزود: از آنجا که تولید صنایع دستی امری فرد محور است، باید تشکیلاتی شکل گیرد تا بتواند امور مربوط به هنرمندان اعم از تامین مواد اولیه، بیمه، شبکه توزیع کالا و … را پیگیری کند تا اعضا بتوانند بدون دغدغه به فعالیت های تولیدی خود بپردازند.

فراهنگ** ۲۰۲۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۶۵۶۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.